Hoe heet is het in de "oven" waarin overledenen gecremeerd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.2K

Antwoorden (5)

de oven.
er word niet gesproken over een andere benaming dan oven. ook niet op officieele websites.

Toegevoegd na 6 minuten:
400 tot 1100 graden

Toegevoegd na 6 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crematorium
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK. En hoe warm is het in de oven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Bailey: hij vraagt niet naar een naam maar naar een temperatuur ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi ja dat zag ik later te snel gelezen. vandaar die minnetjes denk ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een crematieoven kent meerdere kamers zo is er de verbrandingskamer en de milieukamer. Binnenin de verbrandingskamer kan de temperatuur oplopen tot meer dan 1100 graden Celsius met zelfs pieken tot 1300 graden. Dit proces wordt tegenwoordig automatisch bijgehouden waardoor de temperatuur kan worden gecontroleerd. Een crematie duurt gemiddeld 60 - 90 minuten en is afhankelijk van het gewicht van de overledene. Bron: https://www.dfweurope.com de crematieoven fabrikant.
Goed warm ! Zo'n 1000 graden celsius. Lichamen bereiken niet uit zichzelf die temperatuur bij het verbranden, dus er moet een hele boel brandstof bij om een lichaam te cremeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een zogenaamde 'hete start-oven' is de temperatuur overigens iets lager ; 700 a 800 graden. Net bijgeleerd uit de door mezelf aangehaalde bron. Die 1000 wist ik nog uit mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ben ik wel heel erg benieuwd weer naar dit minnetje, want in dit geval weet ik het toevallig heel zeker, klopt de bron en is de info juist. Dus eeh.....reden ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook een plusje van mij en vraag je niet af,waarom sommigen een minnetje geven,want ze veranwoorden het toch niet!
http://www.rouw.nl/crematorium/inleiding/ovenruimte_crematorium.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in de jaren 80 in het crematorium van Driehuis Westerveld gewerkt.
Technisch zal er wel wat verbeterd zijn maar de procedure was alsvolgt.

De oven werd met gas heet gestookt. Als hij dan rond de 600 800 graden was werd de kist erin geschoven.
Deze vliegt dan al in brand. Dan blijft de gas eropstaan totdat de kist "door" is. Dat wil zeggen dat het vuur door de platen heen is. Het klinkt luguber maar dat doe je door via een kijkglas te bekijken. Op dat moment gaat het gas eraf en verbrand het verder zichzelf.
De temperatuur zal dan dus inmiddels wel wat oplopen tot circa 1000 graden. Het branden duurt dan een tijd. niet omdat de menselijke resten weg moeten branden, maar juist omdat alles behalve menselijek resten wegmoeten branden. (Lees al het hout) Enkel dan houdt je mooi witgrijze as over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een crematieoven is ruimte voor één kist. Het is wettelijk verboden in één oven tegelijkertijd méér crematies te laten plaatsvinden. De oven wordt door middel van gasverwarming verwarmd tot 750 graden Celsius. Daarna gaat de gasverwarming uit. Door de hoge temperatuur die er dan in de oven is ontbrandt de kist vanzelf. Door dit zelfontbrandingproces zal de temperatuur vervolgens nog verder oplopen. Na circa vijf kwartier is het crematieproces voltooid. Cremeren is een zuiver proces.
Bronnen: