Kan een benzinemotortje de andere kant op draaien?

Ik heb een karretje gekocht (2e hands) waar een brommer- of benzinemaaiermotortje op zit. Het motortje is er blijkbaar verkeerd op gemonteerd want het karretje rijdt als een trein .... de verkeerde kant op!
Nu kan ik de transmissie wel ombouwen maar de tandwielen e.d. zitten gelast. Is het eenvoudig om het motortje de andere kant op te laten draaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (5)

Misschien kan je 2 extra tandwielen eraan lassen (even groot), 1 aan de uitgaande as van het motortje en de ander aan de as van het karretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je snapt wat ik bedoel toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch beter de oorzaak van het probleem te vinden dan al de rest aan te passen dacht ik.
Als je de ontsteking van de motor anders afstelt kun je een 2takt moter inderdaad de andere kant op laten draaien. Ik dacht dat je de ontsteking dan flink moest vervroegen maar pin me er niet op vast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet het ontstekings tijdpunt wijzigen, ik heb dit euvel ook voorgehad in mijn opleiding 'motortechniek'. (Best wel grappig)

Als je dit zelf niet kan, best iemand zoeken met genoeg kennis.

Toegevoegd na 6 minuten:
-Grondplaat van je ontsteking verkeerd om geplaatst ?
-Massa geeft voldoende contact ? (startmotor)
-Is de spie van het vliegwiel gebroken of eruit ?

Dit zijn mijn eerste gedachten, als oorzaak van een verkeerde timing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het aangedreven wiel achter de motor dan moet die de goeie kant oplopen .
Stel jou ontsteking opnieuw af en hij loopt de goeie kant op .
Ik kon mijn brommer vroeger ook achteruit laten lopen dmv
aan het vliegwiel te draaien .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een 2tact motortje met magneet-ontsteking kan het wel, alleen zul je het ontstekingstijdstip moeten zien te wijzigen. Maar als er een handstartinrichting op zit ( met zo'n trekgreep), dan wordt het lastig, want die werkt maar één kant op.