Welke instrument hoor je vaak in filmpjes over China?

Hallo,

In filmpjes over China hoor je vaak dezelfde pingel pingel instrument. Hoe heet deze instrument?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik denk dat je een pipa bedoelt:

Een pipa (Chinees:琵琶; Hanyu pinyin: pípá) is een beplukt Chinees snaarinstrument. Ze wordt soms ook wel een Chinese luit genoemd. Het instrument heeft een peer-vormige houten klankkast. Ze heeft een geschiedenis van ongeveer tweeduizend jaar in China en behoort tot de categorie van beplukte instrumenten (弹拨乐器/彈撥樂器). Verscheidene gerelateerde instrumenten in Oost-Azië en Zuidoost-Azië zijn afgeleid van de pipa. Deze omvatten de Japanse biwa, de Vietnamese đàn tỳ bà, en de Koreaanse bipa.

[bewerken] Spel en uitvoeringDe naam "pípá" is samengesteld uit twee Chinese tekens, "pí" (琵) en "pá" (琶). Dit zijn tevens de twee meest gangbare wijzen om dit instrument te bespelen. "Pí" bestaat erin de wijsvinger van de rechterhand van rechts naar links te duwen. "Pá", is de rechter duim, in de omgekeerde richting, dus van links naar rechts duwen.

Oorspronkelijk werden in de Tang Dynastie de snaren gespeeld met behulp van een groot plectrum. Achteraf werd dit geleidelijk aan vervangen door de vingernagels van de rechterhand.

Oorspronkelijk waren de snaren gemaakt van zachte zijde. In de twintigste eeuw is dit vervangen door nylon beklede staaldraad.

Voor verdere info en afbeelding zie Wikipedia.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Dit was de instrument waar ik naar zocht.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij een xylofoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mss een gamelan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gamelan is typisch Indonesisch.
Oei! Dat kunnen er nogal veel zijn... velen klinken hetzelfde ongeveer, maar ze zijn er ook in vele verschijningsvormen de specifiek chinese instrumenten:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_musical_instruments