Waar kan ik een kristalglazen lens op maat laten slijpen?

Ik zoek een winkel waar ik een lens op maat kan laten slijpen, de lens is nodig als vervangen van een lens in een speciaal vergrootglas met een heel korte brandpuntsafstand Het is een vergrootglaasje op zakformaat met een messing buitenkant, het is een oud ding waarmee vroeger de draden in weverijen werden nagekeken.
Ik gebruik dat ding zelf om te kijken of de naald van mijn draaitafel nog goed is, daar is het vergrootglaasje ideaal voor.
als je het vergrootglaasje op de tafel neerzet (er zit een soort messing frame omheen om afstand te bewaren), zie je direct alles scherp.

Zie foto's als de beschrijving onduidelijk is.

Toegevoegd na 3 minuten:
De reden voor vervanging is een diepe kras (waarschijnlijk te diep om weg te polijsten) door het midden van de lens...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (1)

Probeer het eens bij Schmidt Optiek in Amsterdam, dit stukje heb ik uit hun website gekopieerd:

Omdat Schmidt zo’n 80 jaar een eigen glasslijperij heeft gehad, heeft zij een enorme ervaring kunnen opbouwen. Met plezier werpt men zich daar dan ook op de zogenaamde ‘moeilijke gevallen’. Dat kunnen zeer slechtzienden zijn, die zelfs met een bril op niet kunnen lezen zonder andere vergrotende hulpmiddelen, als enkelvoudige loepen, schuifloep, vergrootglas, of samengestelde loepen zoals telescoopbrillen en prismaloepen. Wij stonden versteld van de vele inventieve oplossingen die door Schmidt Optiek gevonden werden voor de meest extreme afwijkingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Schmidt Optiek
www.winkelstories.com/Schmidt04.html - In cacheVergelijkbaar
Voor die tijd was het ondenkbaar dat iemand zijn bril wegdeed omdat hem de vorm of kleur niet langer aanstond. Schmidt verkoopt niet alleen brillen maar ...