Wat moet je doen als je een haai tegenkomt?

Als je in de zee zwemt, en een haai tegenkomt?
Graag een paar tips!
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
9.1K
Kimath
12 jaar geleden
aan de andere vraag te zien in Egypte: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatregelen-genomen-egypte-haaien.208842
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haaien gaan vooral snachts/tijdens schemering op pad, dus ga s,ochtens vroeg en s,avonds laat niet zwemmen. En als het al donker is al helemaal niet! Midden op de dag loop je het minste risico om een haai tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af wie er voorrang heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes groeten zoals je bij iedereen doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maken dat je weg komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het dolfinarium verlaten als je er niet tegen kan.....

Antwoorden (15)

wegzwemmen (nog al logisch), & niet in paniek raken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woow, 12 minnetjes :|!
Rustig blijven! Vooral niet heel hard wegzwemmen, hoewel dit erg tegen je instinct ingaat. Als je gaat zwemmen, spetter je, en dat valt op, en dan komt de haai misschien jou kant op. Als je je heel stil blijft drijven, heel rustig watertrappelen, heb je grote kans dat ie voorbijgaat.
Overigens zijn er in de noordzee geen mens-etende haaien, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Egypte wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In egypte kan je beter niet in zee gaan zwemmen als het onbewaakt is ;-)
Niet wegzwemmen, juist zo min mogelijk bewegen anders denkt ie dat je een lekker zeehondje bent! Probeer stil te blijven liggen, wanneer hij werkelijk dichtbij komt en wil aanvallen druk je je duim in zijn oogkas, oké hij is dan al wel héél dichtbij...maar wanneer het je lukt bij zijn ogen te komen zal hij afhaken! Beter is natuurlijk de haai uit de weg te gaan door niet in een gebied te zwemmen waar ze leven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen op z'n neus te slaan of te schoppen. Dit is een gevoelige plek voor een haai. Het is voorgekomen dat haaien waren weg gezwommen toen ze op hun neus zijn geraakt. Maar je kan er beter voor zorgen dat je ze nooit tegenkomt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rustig blijven,niet gaan spartelen,en zorgen dat je uit het water komt.dan zeg je pas,haai.
12 jaar geleden
Keihard gillen, hopelijk hoort iemand je dan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie allemaal hebben die minnen gegeven??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik niet, maar geef toe, onder water gillen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa, dan verdrink je!
Rustig blijven,en rustig verder zwemmen,en kijk dan heel goed als je een boot of iemand toevallig ziet,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op tv programma's (mythbusters) is dat een keer geweest.
Toen zeiden ze in oog prikken of op neus slaan, maar niet hard wegzwemmen of snel bewegen, dan kan hij denken dat je een zeehond of schildpad of een andere prooi bent, dan valt ie aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar de lucht kijken bidden heel hard schreeuwen haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai en zo veel spetteren en je lot te gemoed gaan of rustig niet spetteren kijk of je niet bloed rustig watertrappelen en op het land haai schreeuwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je niet beter roepen dat je verdrinkt?
bij het woord HAAI zal je geen volk trekken dat zich geroepen voelt om je te redden, ze zullen zichzelf in veiligheid brengen lijkt me..... veel spetteren trekt haaien (als ze in de buurt zijn)
Ik zag laatst op Animal Planet dat Haaien geen mensen eten maar dat door het gespartel wat wij doen in het water dat ze ons verwarren met een anders soort dier.
Ik zou sowieso niet gaan zwemmen op een plek waar haaien zijn, mocht je ze toch tegen komen dan zal ik adviseren om zo stil mogelijk te blijven drijven en met je handen seinen naar iemand die met een boot ofzo kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer zijn staart te pakken. Kan hij je onmogelijk bijten. Heb dit meerdere malen op National Geographic Channel gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou never nooit gaan zwemmen in een gebied waar ook mensenetende haaien voorkomen...
Gelukkig zijn veel haaiensoorten ongevaarlijk voor mensen.
In de bovenstaande antwoorden zijn goede tips gegeven: Houd je stil en probeer in desnoods de neus of ogen te raken...
Ik denk persoonlijk dat je weinig begint tegen een haai met honger...
In zo'n geval...think of a happy place....en maar hopen dat het snel 'afgelopen' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je: Hááááái haai!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie opnames maken ervan natuurlijk!!!!!

het allergrootste deel van de haaiensoorten eet geen mensen. van de 400 soorten zijn er maar een paar die zo 'kippig' zijn dat ze een mens vergelijken met een heerlijk hapje. (ze zien natuurlijk uitstekend, maar het model van de mens komt voor de haai overeen met een lekker hapje)

een haai is zo snel dat je hem meestal niet ziet aankomen als ie je echt zo aan wil vallen als ie met een prooi doet. deze kans is maar heel erg klein overigens.
de kans dat een haai je zo verwonden zal dat je de beet niet overleeft id NOG veel kleiner. je hebt dus meer kans om een winnend staatslot te kopen dan te gaan zwemmen en ten prooi vallen aan een haai.

mocht een haai je toch zien als een lekker hapje probeer hem dan zo hard mogelijk op zijn neus te raken (hier zitten gevoelige sensoren) of om in zijn ogen te prikken (ondanks het vlies wat ie over zijn oog schuift tijdens een aanval)
niet spartelen (probeer dat maar eens in paniek) want deze commotie triggert juist de haai (of andere haaien in de buurt)

mocht je zwemmen in een gebeid waar haaien voorkomen die een mogelijk gevaar kunnen zijn voor badgasten staan er altijd mensen op de uitkijk en zijn er bv netten die haaien tegenhouden.

(en ik zou wat minder tv kijken als ik jou was. de kans dat je een haai ziet en dat ie je grijpt als jij je normaal gedraagt in het water is echt heel erg inimini pietepeuterig klein) :))

het zwemze!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen om in de ogen of de neus van de haai te prikken. Dit zijn gevoelige plekken en bij een flinke stoot zal de haai waarschijnlijk verzwakt zijn.