Wat houdt het in als een stad een partner stad van een andere stad is?

ik zag dat amsterdam een partnerstad is van de volgende steden:
Athene (Griekenland)
Beijing (China)
Brussel (België)
Caïro (Egypte)
Delfzijl (Nederland)
Istanboel (Turkije)
Kiev (Oekraïne)
Kopenhagen (Denemarken)
Los Angeles (Verenigde Staten)
Managua (Nicaragua)
Manchester (Groot-Brittannië)
Nicosia (Cyprus)
Parijs (Frankrijk)
Praag (Tsjechië)
Sarajevo (Bosnië-Herzegovina)
Stockholm (Zweden)
Toronto (Canada)
Vancouver (Canada)
Nador (Marokko)
maar wat houdt het nou in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (1)

In principe is dat een vriendschappelijke band. Amsterdam heeft dus veel vrienden. Als het om grote steden gaat, dan is het handig als je partners hebt, zodat je eens wat uit kunt wisselen. Zo is het denkbaar dat de burgemeester van Amsterdam en een stel wethouders, eens een bezoekje aan Parijs hebben gebracht, om te kijken hoe zij dat daar doen, met de aanleg van een metro. En misschien zijn ze ook wel geinteresseerd, of het in Parijs ook zo uit de hand loopt met de kosten, en de tijdsoverschrijding.

Zo zijn er tal van mogelijkheden om informatie uit te wisselen, over woningbouw, aanpak criminaliteit, het weren van auto's uit de binnenstad etc.

Toch moet je er niet teveel van voorstellen. Het is voornamelijk leuk, en het is ook wel een aardig visitekaartje voor een stad. Want als je veel vrienden hebt, dan geeft dat een zeker uitstraling. En natuurlijk hoef je geen partnerstad te hebben, om allerlei ervaringen uit te wisselen. Een stad als Amsterdam is ook welkom in allerlei steden, voor b.v. uitwisseling van ervaringen, als het niet om een partnerstad gaat.

Kleinere gemeenten hebben vaak ook vriendschapsbanden, maar dan noem je het vaker een stedenband. Ook een soort visitekaartje en ook alleen maar leuk een gezellig. Maar daar worden vaak ook "vrienden" in het buitenland geholpen. De gemeente de Bilt heeft b.v. een stedenband (of jumelage) met Miescisko in Polen, en daar gaat weleens een oude brandweerauto, of oud schoolmeubilair naar toe. Ook komen zo nu en dan eens Poolse musici op bezoek, of zijn er andere culturele uitwisselingen. Maar ook daar geldt, dat daar een stedenband niet per se noodzakelijk is.

Waarschijnlijk is het zo, dat er eerst blijkt dat er zinnige dingen uit te wisselen zijn, en als dat goed lukt, men besluit "vrienden" of partners te worden. Zo gaat het in het dagelijks leven bij gewone mensen ook ;-)

Veel meer over dit onderwerp te lezen in onderstaande links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Partnerstad
http://www.debilt.nl/nl-nl/algemeen/artikelen/bestuur-en-organisatie/internat-samenwerking.aspx