Als je een foto laat herdrukken in zwart wit en je bent niet tevreden over de kwaliteit, kun je dan weigeren om te betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het om een digitale foto, of een analoge foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Analoge

Het beste antwoord

Als de foto goed is afgedrukt en jij hebt hier geen specifieke wensen bijgegeven dan is de kans op terugbetaling klein. Je zou aan kunnen geven wat je niet bevalt aan de foto en dan heb je kans dat ze het uit coulance nog een keer voor je afdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de betere afdrukzaken kan jij een (kleine) afdruk erbij geven en zeggen dat jou afdruk 'precies' zo eruit moet komen te zien. Dan gaan ze bij die zaak voor jou aan de slag.
Anders is het tegenwoordig erg moeilijk met digitale fotografie. Je zult jou monitor gekalibreerd moeten hebben. De juiste kleurprofiel bij je afbeelding moeten hebben en die moet afgestemd zijn met die van de afdrukcentrale.
Heb je dit allemaal niet, dan kan je enige afwijkingen verwachten. Het is nu eenmaal moeilijk om een goed gekalibreerde werkomgeving te hebben. Dat jou monitor de beelden goed weergeeft qua kleur en contrast, dat je print dat ook zo precies kan afdrukken. Uiteindelijk moet die afdruk en precies zo uitzien als het origineel waarvan je de foto hebt gemaakt.

Dus dat jij die foto misschien niet goed vindt afgedrukt, kan dus heel goed komen doordat jou monitor niet goed is gekalibreerd en de foto 'in het echt' er dus niet zo goed uitziet, maar op jou monitor wel.
Daarvan kan je niet de schuld geven aan de afdrukcentrale.

Misschien kan je die afdruk hier plaatsen, zodat ik hem kan beoordelen op mijn gekalibreerde monitor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best zo kunnen zijn, dat je die foto toch moet betalen, of je zou echt moeten aantonen, dat de kwaliteit niet deugt.

Maar de praktijk zal heel anders zijn. Geen enkele fotowinkel gaat moeilijk doen, om één herdruk van een foto. Het discussieren erover kost al meer geld, dan de foto zelf. Fotowinkels gaan er vanuit, dat mensen niet voor hun lol een negatief komen brengen, de foto daarna ophalen, en dan weigeren. Want dat is wel erg veel moeite, om op een eventueel onredelijke manier een foto niet te betalen en te weigeren.

Bovendien, als de winkel toch zou eisen dat je betaalt, is het onmogelijk om aan dat geld te komen. De politie wordt niet gebeld, en een incassobureau wordt er ook niet voor ingeschakeld. En ze gaan je ook niet opsluiten tot je betaalt.

De praktijk is dus: foto niet mooi? Jammer dan. Foto in de prullenbak en je hoeft niets te betalen. Vooral omdat je die foto dan ook niet meekrijgt, zal veel mensen er van weerhouden om onredelijk te gaan doen over de kwaliteit van een afdruk. Zo'n weigering zal één keer per honderd bestellingen voorkomen, en is allang in de prijs van de foto's doorberekend. Als je een afdruk dus echt niet mooi vindt, kun je 'm gewoon weigeren en daar ligt niemand wakker van.