Wat betekent het volgende: Il y a des jours avec et des jours sans le moral..

dagen met en dagen zonder moraal, wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er is nog maar één dag te gaan voor deze vraag en dan wordt 'ie gesloten. Jammer dat er geen antwoord is gekomen, want ik wilde het ook graag (precies) weten. En jij natuurlijk ook. Ik ga ervan uit dat jij een half antwoord beter vindt dan helemaal geen antwoord, dus daarom doe ik alleen een poging, en heb niet de pretentie het juiste antwoord te weten.

Ik heb wat gegoogeld, maar mijn Frans is toch nog steeds niet wat het moet zijn. :-) Ik moet dus ook wat gokken.

De moraal zegt iets over normen en waarden, je politieke stellingname, je opvattingen over allerlei maatschappelijke vraagstukken, hoe "correct" je bent etc.
Om het simpel te zeggen: moraal gaat over wat jij vindt wat wel en niet kan.

De Fransen gebruiken deze uitdrukking, als ze eens even lekker iets politiek incorrects doen (een foute uitspraak over vrouwen of minderheden), of als ze bepaalde principes hebben, die even overboord zetten, en zich te buiten gaan aan allerlei verleidingen.

Zo zal iemand die echt vindt, dat veel eten slecht is voor je gezondheid, een enkel keertje veel te veel en lekker eten, en hij zegt dan "il y a des jours avec et des jours sans le moral". Het is een soort verontschuldiging zoals "iedereen zondigt weleens", of "het is goed om eens helemaal tegen je eigen principes in te gaan". De zin "uitzonderingen bevestigen de regel" zou ook van toepassing kunnen zijn. Door politici zou het gebruikt kunnen worden, als ze eens iets helemaal fout zeggen, en door ex-rokers die stiekem nog eens een sigaretje opsteken.

Mijn indruk is, dat het gebruikt wordt bij kleine "zonden", en je het alleen dan kunt gebruiken.
Dominique Strauss-Kahn zal deze zin dus niet kunnen gebruiken, want daar maakt hij het alleen maar erger mee, omdat de beeldspraak licht ironisch is.

Mogelijk heb ik je iets verder geholpen, en hoop dat er nog een beter antwoord komt.