Is een pand kraken en erin wonen legaal? En is het veilig?

Mijn broer gaat waarschijnlijk in een kraakpand wonen. Nu vraag me af of dat wel veilig is, aangezien iedereen er in kan komen in mijn ogen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kragen is tegenwoordig niet meer legaal, maar heeft absoluut geen prioriteit bij de politie. Die zaten ook helemaal niet te wachten op een verbod.
Jammer, en als je ook ooit naast van die dichtgetimmerde panden woont waarmee gespeculeerd wordt, weet je waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..Huurders moeten met spoed met een of ander excuus uit hun woningen, en vervolgens staat het jaren lang leeg. Echt heel treurig.... Laat je broer er maar lekker zitten. Krakers zetten meestal wel gewoon een slot er in . Het is meer brandveiligheid en zo waar je je zorgen om moet maken.

Antwoorden (4)

Kraken is illegaal dus er is kans dat hij in de cel terecht komt. Waarschijnlijk zetten ze er wel een slot op dus is het wat dat betreft veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kraken, het zonder toestemming van de eigenaar bewonen van leegstaand onroerend goed, is voortaan illegaal in Nederland. Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer dinsdag de antikraakwet aangenomen. CDA, VVD, ChristenUnie en SGP steunden het verbod, dat hiermee kracht van wet krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds oktober vorig jaar is het verboden om panden te kraken. In artikel 138a van het Wetboek van Strafrecht is dit ook opgenomen.

Dit artikel bevat het volgende:
"Hij die in een woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende is beëindigd, wederrechtelijk binnendringt of wederrechtelijk aldaar vertoeft, wordt, als schuldig aan kraken, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie".

Je broer kan dus een gevangenisstraf van maximaal één jaar krijgen of een geldboete van maximaal € 7.600,-.

Het wonen in een kraakpand is bovendien niet veilig, aangezien je niet verzekerd bent als er iets gebeurt. Geen enkele verzekering zal namelijk verzekeren bij strafbaar gedrag.

Daarnaast heb je niet de zekerheid dat je überhaupt daar kan blijven, aangezien je te allen tijde verwijderd kan worden uit het pand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kraken legaal erin wonen hangt af waar je gaat kraken