Vogels nu niet voeren?

Mijn buurvrouw van 90 jr., heeft heel veel plezier van de duifjes, e.a. vogels die zij al jaren vogelvoer geeft in haar tuintje.
Nu wordt het afgeraden, de vogels te voeren i.v.b. met de
besmettelijke vogelziekte die er nu heerst.
'Haar' duifjes komen nu buiten naast haar op 'n tafeltje zitten en beginnen te koeren en vragen zo, om eten. Ze is nu zeer verdrietig , dat ze de vogels niet mag voeren. Ze is lichtelijk aan het dementeren en snapt echt niet, dat het beter voor de vogels is, om ze nu even niet te voeren. Ze vraagt mij, of ik vogelvoer voor haar wil gaan halen. Ze is zeer begaan met deze vriendjes van haar.
Wat te doen, om haar te plezieren, zonder de vogels in gevaar te brengen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Ze mag die duifjes gewoon kruimeltjes brood geven hoor!
Deze vogelziekte verspreidt zich via voeder- en drinkbakken en ik neem aan dat je buurvrouw die niet gebruikt.
Lees verder op:
14 jaar geleden
Onder andere vanwege deze vogelziekte (in combinatie natuurlijk met de absurd hoge temperaturen) is het op dit moment totaal niet nodig vogels te voeren, en feitelijk zelfs onwenselijk (zeker met voederhuisjes, zaadbollen ed. ; dat soort dingen zijn uitgevonden voor in strenge winters, wanneer de vogels niet in staat (zouden) zijn in hun eigen voedselvoorziening te voorzien. En als het zo doorgaat met het klimaat, kunnen die dingen straks helemaal het museum in ; de vogels hebben ze in elk geval niet meer nodig.

Dat je buurvrouw een paar 'afgerichte' duifjes heeft die ze met dagelijks vers voer min of meer uit de hand te eten geeft, kan voor de vogels zelf absoluut geen kwaad. Ziektes en bacteriën kunnen zich daarin niet verspreiden, dus dat kan ze met een gerust hart en een gerust geweten blijven doen. Of het een erg natuurlijke situatie is kun je je afvragen, evenmin trouwens als bijvoederen in de winter, maar het is lief bedoeld en ach, een beetje lol mogen we er toch ook wel aan beleven. Ze zal zich echt geen vogelepidemie op de hals halen, hoor. Je kunt dus rustig een zakje vogelvoer voor haar gaan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze voeren met stukjes brood enz, zolang ze niet uit hetzelfde bakje eten.
Dus geen bakjes water of bakjes voer, maar kruimels verspeid door de tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat je buuf de duifjes gewoon voeren zou ik zeggen.
de commotie is nu ontstaan doordat andere vogels dan duiven ineens een flinke opstoot van het geel hebben.
bij duiven is het heel normaal dat je in de zomer een opstoot ziet.
door te voeren vergroot je de kans op besmetting wel.
een besmet duifje pikt een graantje op, maar kan dit niet doorslikken, en spuugt het weer uit.
een gezonde vogel pikt vervolgens zo'n graantje op.
maar ik voer al jaren een groep turkse tortels, en merk dat het gelukkig wel meevalt met de besmetting op de voerplek, ook al zie ik iedere zomer wel een of twee duifjes met het geel.
14 jaar geleden
Ik vind het veel belangrijker dat je oude buurvrouwtje gelukkig is met het laatste dat het leven haar te bieden heeft: contact met haar dieren. ik ben een dierenmens, maar om nou angstvallig te doen over de gezondheid van een paar duifjes en de geestelijke gezondheid van een oud dementerend mensje daar aan ondergeschikt te maken gaat mij te ver.
Niet aan die duifjes denken, zeker niet aan het Geel en gewoon voer gaan halen. Maak haar ook niet ongerust. zodat ze met liefde en in rust haar vriendjes om zich heen kan hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je lieve betrokkenheid voor mijn oude buurvrouw, Ivana.
'Het Geel', heeft al vele vogels getroffen. Ik ben er bezorgd over . Natuurlijk ben ik begaan met deze oude vrouw en wil haar plezier met de duifjes niet ontnemen. Ondertussen, heb ik al enkele reactie's gezien op mijn vraag en weet nu, dat het weinig kwaad kan om vogels te voeren. Wel verspreiden, dus niet vanuit één voederbak.