Als je iemand tasert die wordt vastgehouden, krijgt de ander dan ook een schok?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3K

Antwoorden (2)

Ja. Je lijf geleidt namelijk. Vroeger heerstte de opvatting dat dan alleen de laatste in de ketting de schok krijgt, maar dat is niet zo. Eenieder die in contact staat met het slachtoffer en de grond, krijgt de schokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er is namelijk in dit geval geen potentiaal t.o.v. de aarde. Er worden bij een taser twee pennetjes met draadjes afgeschoten. Het potentiaalverschil bestaat alleen tussen deze twee elektroden. Als je iemand die getaserd wordt vasthoudt dan voel je niets, tenzij je beide pennetjes aanraakt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm. De aarde is inderdaad zwevend tov de polen van de taser, maar dan is er nog steeds een flink potentiaal verschil te verwachten. Geen idee eigenlijk met welke spanning die dingen werken. Lijkt me wel dat je een tik krijgt van het vastpakken van een van de polen, maar de stroom zal natuurlijminderk flink minder zijn dan tussen de twee polen zelf, het is de stroom die voor de samentrekking / verlamming van de spieren zorgt. Als ik me goed herinner wordt bij elektrostimulatie van spieren met slechts een paar volt spanning gewerkt en gaat het om de stroom.
escape
12 jaar geleden
Bij elektrostimulatie worden hogere spanningen gebruikt.
Bij een taser helemaal. Je moet dan denken aan een spanning tussen de 50.000 en een miljoen volt. Ja, leest dit goed.