Als je TSO volgd, heb je dan in je 6of7de jaar altijd een diploma of kan het ookdat je gwn een getuigschrift krijgt???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Als je alles volgens de regels de regels doorloopt en afstudeert, krijg je een diploma.

Elke leerling in het tso moet op het eind van het 6de jaar een (meestal) omvangrijke Geïntegreerde Proef maken (GIP), waarin de leerling moet tonen de belangrijkste kennis, vaardigheden en attitudes meester te zijn.

In de meeste tso-richtingen moet elke leerling een stage in een bedrijf doorlopen, waarin de schooltheorie wordt toegepast in de praktijk. Die stage kan in bepaalde richtingen al beginnen in het eerste jaar van de derde graad (5de jaar) en eindigen in het tweede of derde jaar van de derde graad (6de of 7dejaar).

Het 7de jaar is in het tso een specialisatiejaar, waarin een aantal algemene vakken soms wegvallen, zodat voldoende vakspecifieke vakken kunnen gegeven worden. Vanaf 2008-2009 werd dit zevende specialisatiejaar omgevormd tot "Se-n-se" (secundair-na-secundair), een hbo5-opleiding.

Met een diploma secundair onderwijs, behaald in het tso heb je dus de keuze: je kan meteen overstappen naar de arbeidsmarkt, of verder studeren in het hoger onderwijs.
Bronnen: