Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan ik een ABN cursus volgen die mijn Friese accent kan weg nemen.

Ik wil graag bij het spreken van de Nederlandse taal, van mijn Friese accent af. waar kan ik hiervoor tereecht.Liefst buiten Friesland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dan kun je het beste naar een logopedist gaan, die heeft een vriendin van mij van haar Utrechtse accent afgeholpen :-D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oohh dat vind ik nu jammer, het klinkt zo lekker!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fries of Utrechts..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrechts
Het gaat niet alleen om de uitspraak ("word'n" ipv "worden"), maar ook om de woordkeus ("ik praat nederlands" ipv "ik spreek nederlands") + de afwijkende beklemtoning van woorden, die ervoor zorgt dat een Fries meteen te herkennen is als hij/zij een Nederlandse zin uitspreekt. Dus met ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) heeft dat weinig te maken, zo'n cursus kan veel niet-friezen ook aangeraden worden.

De beste remedie is: werken/wonen buiten Friesland, dan zal het Friese accent vanzelf op de achtergrond verdwijnen, maar helemaal weg.... ? Weerman Gerrit Hiemstra, staatssecr. Halbe Zijlstra of Doekle Terpstra, je hoort nog steeds hun afkomst. !

Toegevoegd na 6 minuten:
bekijk:
http://www.youtube.com/watch?v=uB5CB-64cxc
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding