vraag over de kolonisatie van indonesië

Ik heb een praktische opdracht van geschiedenis. En ik moet nou deze vraag maken: Welke gevolgen had de kolonisatie van het moederland? (voordelen/nadelen)
Het moederland is Indonesië. Dus als ik het goed begrijp moet ik weten wat de voordelen en nadelen zijn voor indonesië, dat hun een kolonie waren van nederland. Maar ik ben al 3 dagen lang aan het zoeken maar ik kan niks vinden. Dus weten jullie wat voordelen en nadelen zijn voor indonesië?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (1)

Kolonisatie
Een logo van de Amsterdamse Kamer van handelEuropeanen komen in het begin van de 16e eeuw naar wat heden Indonesië heet. Die vechten om het monopolie op de handel in specerijen. Uiteindelijk lukt het de Nederlanders (zie Nederlandse koloniën) in de 17e eeuw dit handelsmonopolie te verkrijgen boven de Britten en de Portugezen (behalve op Timor).

Nadat de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) de Portugezen heeft verdreven, wordt de VOC effectieve heerser van vele grondgebieden in wat heden Indonesië heet. Als de VOC in 1798 bankroet raakt, neemt de Nederlandse overheid de schulden en de eigendommen in Indonesië over.

Tijdens de 19e eeuw brengen Nederlandse kolonisten heel Indonesië onder één regering onder de naam Nederlands-Indië.

Nederland voert het cultuurstelsel in. Dit houdt in dat de bevolking een vijfde van zijn land moet verbouwen voor producten van de VOC, bijvoorbeeld koffie, suiker, tabak of thee. Dit stelsel heeft tot armoede en hongersnood in Indonesië bijgedragen. De koffie-, suiker- en tabaksplantages namen namelijk het gebied van de rijstvelden over waardoor er, met de grote bevolking, voedseltekorten ontstonden. Aan het eind van de 19e eeuw kwam de Ethische Politiek naar voren. De leus van deze ontwikkelingspolitiek was: 'Irrigatie, emigratie, educatie'. Veel Javanen werden naar de buitengewesten geëmigreerd om de overbevolking tegen te gaan, de rijstvelden werden goed geïrrigeerd om de landbouw efficiënter te maken en zo de voedseltekorten tegen te gaan. Ook werden er veel 'dessabanken' opgericht waar boeren goedkoop konden lenen. Over het geheel was de Ethische Politiek geen succes, slechts enkele tienduizenden Javanen konden elders een bestaan opbouwen en het geld dat de boeren leenden werd vooral gebruikt om te consumeren in plaats van te investeren. De bedoelde stimulering van economische groei en remming van de bevolkingsgroei bleven uit. Voedseltekorten waren er na 1905 niet meer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Indonesi%C3%AB

En ik weet zeker dat je het ook kunt terugvinden in je lesboek. Indonesië is met AK bij meerdere hoofdstukken het onderwerp.