Jackplug die stoort... Hoe repareer ik dit?

De Jackplug-ingang van mijn laptop stort vreselijk. Als ik de jackplug half in de ingang van mijn laptop steek, dan valt de storing wel mee. Maar op het moment dat ik hem er gewoon helemaal in steek, dan stort hij als de pest. Het ligt niet aan de jackplugkabel zelf, want op mijn Ipod doet hij het gewoon goed. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
6.5K

Antwoorden (3)

Als je de plug half insteekt dan verbindt je alleen het rechter uitgangskanaal van de computer met jouw oortjes. Ze geven wel allebei geluid, maar dat komt omdat het signaal door half insteken via de tip van de plug binnenkomt en via de ring van de plug naar massa wordt teruggevoerd.

Linker- en rechteroortje staan dan in serie met elkaar en produceren mono geluid in tegenfase, hetgeen een beetje vreemd maar niet krakend klinkt.

Als je de plug helemaal insteekt dan komt het signaal van het linkerkanaal er pas bij, wellicht zit daar de storing op, hetgeen kan wijzen op een defecte uitgangsversterker van de laptop.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de storing inderdaad bij geheel ingestoken plug alleen aan één kant zit dan moet dat de fout zijn.

Repareren kan een dure optie zijn bij een laptop, je kan dan ook een externe USB-geluidskaart kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen 3 reden zijn, en zelfs gecombineerd:
1) De contacten in het jack-chassis (de laptop) zijn vuil.
Oplossing: het beste is wat vertvrije (!) contactreiniger (b.v. merk Kontakt type Tuner) op een jackconnector te doen, of zelfs een beetje in de laptop te spuiten en dan de jack er een paar keer in te steken. Bij het uithalen de jack stekker telkens afnemen met een doekje.
2) Als dat geen soelaas biedt, dan zijn is of de druk van de contacten op de stekker onvoldoende door verbuiging (veelvuldig en evt. wat ruw gebruik?) of
3) er zitten breukjes in de soldeereilandjes van de contactjes van de jack-chassis en de printplaat waarop deze gemonteerd zit.
Oplossing: de laptop moet open en gerepareerd worden. Een ervaren technicus kan de eilandjes doorsolderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gebrek aan een fancy contactreiniger kun je ook wat glassex gebruiken, maar dit niet direct in de laptop spuiten. Het heeft een te hoog gehalte aan water en verdampt te traag. Een elektronische oorzaak van deze storing komt zelden voor, meestal is het aan het niet contact maken gerelateerd. Helaas, ik woon niet in de buurt van R'dam. Mijn reisgebiedje is tussen Amsterdam en West-Friesland... ;)
Wat bij mij het probleem is: als ik mijn laptop op de accu heb draaien, is er geen stroring met een jack plug. Gebruik ik de lader en stop deze in een geaard stopcontact, stoort deze ontzettend. Gebruik ik een on-geaard stopcontact, stoort hij niet. Heel vreemd, maar 't werkt bij mij echt zo.