Hebben wij werkelijk zoveel spullen nodig?

Waarom denken de mensen veel spullen nodig te hebben, zolders staan vol, kelders, schuren ect....Staat allemaal niets te doen.
Kunnen wij niet tevreden zijn met wat we hebben? Wensen blijven hebben zijn uiteraard juist, maar soms....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ben zelf regelmatig voor een langere periode op de oceaan (zeilend) Je bent dan afgesloten van radio,tv, kranten, internet. Zeg maar alles wat je kan beinvloeden.
Op het moment dat je weer een haven binnen loopt (na ongeveer drie weken) dan valt mij altijd zo sterk de, vaak onbewuste, kracht van reclame op. Het begint met alle dingen die we langs de kant van de weg zetten en op gebouwen spijkeren. Als je op een vliegveld aankomt wordt je overspoeld. Ieder foldertje, krant, of tijdschrift is er rijkelijk mee gevuld. Soms lijkt radio en televisie meer reclame te bevatten dan iets wat intressant is. Zelfs in de programma's kom je de reclame tegen. Als je het leest zou je de gelukkigste op aarde moeten zijn, als je al die spullenboel koopt. Ze doen vreselijk hun best om mij te bewegen dingen te kopen die ik echt niet nodig heb. Nee we hebben al die spullen echt niet nodig maar laten ons vreselijk beinvloeden door al de marketing-apparaten. O ja, dat noemen we economie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het antwoord is simpel: Nee, wij hebben niet zoveel spullen nodig.

Er is een verschil tussen een kortstondig gevoel van geluk en een blijvend gevoel van geluk.

Mensen halen (deels) hun geluk uit het hebben van nieuwe dingen. Dit geluk is maar kortstondig en daarom heb je steeds meer spullen nodig en gaan oude spullen naar de zolder.

Daarom vind ik het boeddhisme mooi. Het leert je niet gehecht te zijn aan materiële zaken.

van het internet:
"De menselijke geest is instinctief op zoek naar geluk; in dit opzicht zijn oosterlingen en westerlingen niet verschillend. Maar als je levenswijze de wereld van de zinnen overmatig benadrukt, en je er emotioneel aan vastklampt, dan wordt het erg gevaarlijk - je bent de beheersing kwijt. Beheersing is geen oosterse gewoonte of een boeddhistische 'trip'; we hebben allemaal beheersing nodig. Vooral degenen die een materialistisch leven leiden en teveel aan objecten gehecht zijn. Vanuit het gezichtspunt van het boeddhisme is zo'n geest niet gezond, maar mentaal ziek. Je weet al dat externe wetenschapelijke vooruitgang alleen niet alle wensen van onze hechting kan vervullen, of je emotionele problemen kan stoppen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er ook om of je afstand kunt doen van die spullen,vaak denk je het ooit weer een keer nodig te hebben,of je wilt het gewoon bewaren ,het is ooit gekocht of gekregen,vaak doe je er ook niks mee maar toch.
ik kan ook geen afstand doen van mijn boeken bv,een kast vol maar toch bewaar ik ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet echt antwoord. Ik weet alleen dat ik het heerlijk vind om dingen te kopen. Iedere keer als ik de stad in loop kom ik met iets thuis. Nu woon ik midden in de stad en voor een student niet altijd goed voor de portemonnee. Ik heb inderdaad veel troep en nu ik binnenkort ga verhuizen ben ik aan het weggooien, helaas lukt t niet zo goed. Ik zie in alles wat nuttigs..aargh!
Terwijl veel spullen niets anders doen dan stof vangen!

Wij leven in een consumptie/maatschappij waarin de een gevoeliger voor koopjes is dan een ander. Daardoor verleg ik soms mijn wensen totdat het product van mijn wens ook een aanbieding is en koop ik het erbij, daarom heb ik zoveel ´nutteloze´ dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik niet, maar mijn man heeft massa`s spullen waar hij niks mee doet maar hij kan het ook niet weggooien. veel gekregen spul, wat hij zonde vind om weg te doen. van mij mogen gerust de overbodige spullen weg, doe ik met mijn eigen dingen ook altijd. nou weet ik wel dat als je samen bent, alles ook van samen is. maar ik zou toch wel veel spullen weg willen doen omdat het makkelijker bijhouden van je huis is enzo, maar wat doe je er aan he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we hebben veel van die spullen toch wel eens nodig.
Ik ben daar achter gekomen toen ik bij mijn scheiding dacht: Ik ga zo min mogelijk meenemen, al die troep in de schuur en op zolder laat ik lekker achter bij mijn ex.
Toen ik eenmaal op mezelf zat bleek dat ik ergens bij moest zijn, maar geen ladder had bv en dat ik geen schoeven, spijkers, ander gereedschap had om iets op te hangen. Ook al die oude dekbedden en lakens had ik graag gehad toen er iemand kwam logeren, want nu moest ik nieuw spul aanschaffen voor die ene keer gebruik. En in de loop van de tijd heb ik dus weer een schuur en zolder vol troep, maar nu zie ik persoonlijk wel meer de waarde ervan. Soms gebruik je van die troep automatisch dingen zonder dat je erbij nadenkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben zoveel spullen niet nodig. Maar de maatschappij van voor de kredietcrisis was er een van 'meer-meer-meer'. En wat de buren/vrienden/familieleden hadden, dat moest er natuurlijk ook komen. De vervangen dingen waren eigenlijk nog goed dus zonde om weg te gooien en belandden zo op zolder en in de schuur.
Mijn hoop is dat, wanneer de kredietcrisis voorbij is, het grote vergaren afgelopen is omdat mensen wijzer zijn geworden en gezien hebben dat ze al die dingen helemaal niet nodig hebben. Zoveel kleding, schoenen, electronische gadgets, nu hypermoderne tv's en andere apparatuur, alles is over ongeveer 1 jaar gedateerd en niet 'modern'en zullen dus het veld weer moeten ruimen. Wat een verspilling. En zo onnodig. Waarom dingen die nog goed zijn en goed functioneren vervangen alleen omdat er een nieuwe versie van is? Laten we toch een beetje zuiniger zijn op onze leefomgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is om een leeg gevoel op te vullen . Ik denk dat dit inhoud dat we eigenlijk iets voor anderen verbergen , de één doet het omdat ze (anders) niet gewaardeerd worden , de ander omdat ze zichzelf niet willen begrijpen , mijn advies dan maar een anti reclame stikker op de brievenbus plakken !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ooit op vakantie bent gewwest op Bali dan weet je het antwoord misschien. (Dan bedoel ik niet in zo duur hotel). Ik bedoel op vakantie in goedkope hostels onder de bevolking en onder (bij mijn voorkeur) de surfers. Die was voor mij echt een eyeopener dat mensen met minder veel gelukkiger zijn dan mensen die van alles bezitten. Vaak word in onze westerse wereld ook gekeken naar spullen vanwege een bepaalde status en vergeet men soms de functionaliteit van iets. Een ferrari rijdt voor geen meter (is wel gaaf) maar niet echt functioneel voor boodschappen in de binnenstad. Toch rijden veel mensen graag in zo'n ding in de stad om stoer te zijn. Op Bali heb ik geleerd dat als je doet wat je leuk vind, en dat met mensen deelt van wie je houd dan maakt het niet meer uit of je de nieuwste game console moet hebben terwijl nog niet eens je ouder spellen hebt uitgespeelt. Meer is niet altijd beter. Ik reis voor mijn beroep als snowboarder ontzettend veel. Ik neem dan ook altijd zo min mogelijk mee. Het kan al een avontuur opzich zijn om shampoo te kopen midden in Rusland + je sleurt niet tientallen onzin dingen achter je aan.