heb morgen een spreekbeurt en ben echt heel erg zenuwachtig, iemand tips?

Heb mezelf net gefilmd toen ik me spreekbeurt deed en ik stond helemaal te bewegen en aan me haar te frummelen en met me handen te doen terwijl ik dat nieteens doorhad!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet juist denken: ze willen me nerveus zien dus wat is er raar aan? Dit helpt meestal voor mij! Succes hé!

Tussendoor kun je even leunen op de tafel of zelfs gaan zitten. Dan zit je eigenlijk hetzelfde als je klasgenoten. Ook kun je even een filmpje laten zien (als je dat hebt) of iets laten zien. Dan heb je even iets in je handen en is de aandacht op hetgeen je in je hand hebt. Op zich helpt het ook als je iets rond laat gaan, want dan kijken ze daar naar. Maaaarrrrr, doe dat niet! Het leidt erg af en de leerlingen die kijken naar wat je rond laat gaan, letten niet op. Gewoon dus zelf in je hand houden en laten zien. De tip om een pen vast te houden, werkt op zich aardig. Neem er 1 met dop, maar doe de dop er niet op. Dan kun je er niet mee spelen of klikken. Potlood kan ook. Papiertje met nutteloze info ook (niet te nuttig, anders ga je er steeds op kijken). Het lijkt alsof het moeilijker is dan dat het lijkt, maar je zult zien dat als je het vaker doet, er niets aan de hand is. Niemand reageert eigenlijk echt als er iets mis gaat. Dat is echt een geruststelling als je daar eenmaal achter bent :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100