heb morgen een spreekbeurt en ben echt heel erg zenuwachtig, iemand tips?

Heb mezelf net gefilmd toen ik me spreekbeurt deed en ik stond helemaal te bewegen en aan me haar te frummelen en met me handen te doen terwijl ik dat nieteens doorhad!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Houd je bijvoorbeeld ergens aan vast met je handen zodat je met je handen niet aan je haar kan frummelen. Of doe je haar in een staart. Focus je op je spreekbeurt en kijk net iets over de mensen heen.
Enne, ik heb er ook last van, maar ik doe er niks aan. Dan zegt de lerares; 'je was wel zenuachtig'. Moeite mee? denk ik dan.

Succes he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet juist denken: ze willen me nerveus zien dus wat is er raar aan? Dit helpt meestal voor mij! Succes hé!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klassieker die je kan gebruiken als je voor een groep moet spreken, is dat je iedereen in het publiek naakt voorstelt, die voorstelling ontspant je en je hebt dan meer zelfvertrouwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een pen in je ene hand, bedenk dat iedereen die een spreekbeurt houdt nerveus is, en dat die zenuwen ook kunnen helpen je verhaal extra goed te doen.
Kijk de mensen niet rechtstreeks aan maar kijk bijvoorbeeld naar hun kruin of richting de muur achter ze.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussendoor kun je even leunen op de tafel of zelfs gaan zitten. Dan zit je eigenlijk hetzelfde als je klasgenoten. Ook kun je even een filmpje laten zien (als je dat hebt) of iets laten zien. Dan heb je even iets in je handen en is de aandacht op hetgeen je in je hand hebt.

Op zich helpt het ook als je iets rond laat gaan, want dan kijken ze daar naar. Maaaarrrrr, doe dat niet! Het leidt erg af en de leerlingen die kijken naar wat je rond laat gaan, letten niet op. Gewoon dus zelf in je hand houden en laten zien.

De tip om een pen vast te houden, werkt op zich aardig. Neem er 1 met dop, maar doe de dop er niet op. Dan kun je er niet mee spelen of klikken. Potlood kan ook. Papiertje met nutteloze info ook (niet te nuttig, anders ga je er steeds op kijken).

Het lijkt alsof het moeilijker is dan dat het lijkt, maar je zult zien dat als je het vaker doet, er niets aan de hand is. Niemand reageert eigenlijk echt als er iets mis gaat. Dat is echt een geruststelling als je daar eenmaal achter bent :)