Ik heb een niet APK belastingvrije auto gekocht .Er moet nog aan gewerkt worden voor de APK. Moet ik hem schorsen tot ie naar de keuring kan? mvg J

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

ja, dat moet inderdaad, voor meer info over schorsen zie link

Toegevoegd na 6 uur:
Ik spreek uit ervaring: wij hebben zelf een VW Kever van 1972 staan die ook elk jaar geschorst wordt. Zo houden we wel het originele kenteken en als de auto eenmaal klaar is, heb je alleen een APK en verzekering nodig.
Schors je niet, blijf je alles betalen, ook al gebruik je hem misschien maanden niet (bij ons inmiddels al een paar jaar!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou er wel rekening mee dat de auto dan niet op de openbare weg mag staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belasting is iets anders dan de APK ! Zodra je bij een apk station/garage bent langsgeweest en je auto is voorgekeurd maar niet helemaal goedgekeurd heb je 14dagen om een en ander in orde te maken !!
Je krijgt daar'n bewijs van met de punten die nog gerepareerd moeten worden om je auto te kunnen afmelden bij het Rijksdienst v/h wegverkeer !
De APK is geen belasting maar zoals de betekenis der 3 letters een Algemene Periodieke Keuring !
Schorsen van je auto bij de RDW betekent idd.dat de auto niet op de openbare weg mag staan dan ben je vrijgesteld van houdersschapbelasting,maar mag je absoluut niet op de openbare weg rijden dan krijg je de grootste ellende en kost 'n hoop geld !
Mijns insziens schiet je daar geen reet mee op integendeel zelfs maak je het alleen maar moeilijker bovendien kost schorsen geld en korter dan 3 maanden schorsen kost zelfs extra geld !
Enige is dat als je auto niet goedgekeurd is : bij schade de verzekering moeilijk kan gaan doen,zeker bij forse overschrijding v/d termijn of als't duidelijk te wijten is aan iets wat afgekeurd is voor de APK !
Ook kan je bij een registercheck APK v/h RDW kentekenbestand op APK een boete opgelegd krijgen : ik dacht 90 euro..
Ben je bezig met de APK reparaties en kan je dat bewijzen zal het niet zo'n vaart lopen !
De automatische RDW boete kan je dan ook met succes aanvechten !
Mocht je worden aangehouden en je wagen is al voorgekeurd zullen ze niet moeilijk doen zeker niet als je je auto pas hebt overgeschreven op jouw naam !
Officieel moet je voor de APK verstreken is de nieuwe keuring al hebben laten uitvoeren..
In de praktijk is dat vaak niet het geval en zolang het geen maanden overschrijding zijn : zullen ze je wel gauwer aanhouden en je hierop wijzen !
Ook mag je met een (voorgekeurde) auto altijd op weg naar de garage zijn om alles in orde te maken !
Anders zou je met je nog niet goedgekeurde auto niet bij een reparateur kunnen komen en dat is juist niet de bedoeling !
Schorsen heeft alleen zin als je je auto langer dan 3 maanden niet wil of kan gebruiken !

Groet Simon