Vanmiddag zag ik een agent te paard rijden die druk bezig was met z'n mobieltje.Mag ik hem aanhouden?

Toegevoegd na 14 minuten:
Aangezien hij deelneemt aan het verkeer leek het mij niet mogen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

In een verkeerssituatie mag je nimmer iemand aanhouden.
Dat recht heb je alleen als er spake is van een misdaad en "op heterdaad". Een verkeersovertreding is geen midaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

op welke gronde zal je hem aan willen houden ?
een paard is geen motorvoertuig , dus mag je als je op een paard zit gewoon bellen met gsm , net zo als voetganger en fietser !

bovendien , hoeft de politie zich niet aan de regels te houden die ons opgelegt worden !

voorangsvoertuigen vallen buiten de normale verkeerswet !

ook zonder opiche en geluid signalen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In normale situaties dient een agent zich net zo goed te houden aan de regels die ons opgelegd worden. Tenzij er aanleiding toe is om dat niet te doen.
Antoni
14 jaar geleden
+1 voor Toet!
Op grond waarvan?

En sinds wanneer is een paard een voertuig?

En je zou gerust een agent kunnen aanhouden. Maar ik durf je vrij zeker te zeggen dat het resultaat van deze actie. Of leid tot een verschrikkelijk harde lachbui van de agent. Of hij is zo geïrriteert dat hij je laat oppakken wegens het hinderen van een ambtenaar in functie...

En ik heb ervaring met beide...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat een agent onterecht zich niet aan de wet houdt kan je beter een klacht indienen bij het politiebureau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland mag je alleen handsfree je communicatieapparatuur bedienen, maar geldt die wet alleen bij het besturen van motorvoertuigen. Een paard is geen motorvoertuig - je betaalt ook geen BPM over een paard.

In Duistland mag je ongeacht het voertuig alleen handsfree werken.

In Nederland mag je dus op je paard of fiets handheld bellen, in Duitsland mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bepaalt:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Een paard valt niet onder de definitie van motorvoertuig. Er is dus geen sprake van overtreding van dit artikel, en dus is er (op basis van dit artikel) geen strafbaar feit gepleegd.

Stel dat de agent in een surveillancewagen reed, en op dat moment mobiel aan het bellen was:

Overtreding van dit artikel is een strafbaar feit.

In artikel 53 lid 1 Wetboek van strafvordering is bepaald dat in geval van ontdekking tot het plegen van een strafbaar feit, een ieder bevoegd is om de verdachte (van het plegen van het feit) aan te houden.

Een opsporingsambtenaar in functie kan wel degelijk ook verdachte zijn van het plegen van een strafbaar feit.

Vervolgens bepaalt lid 4 van datzelfde artikel wel dat jij als aanhouder de verdachte direct moet overdragen aan een opsporingsambtenaar. De kans in dit specifieke geval is daarom niet dat jouw aanhouding tot voorgeleiding aan de officier van justitie zou leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je mag hem niet aanhouden, omdat je niet de bevoegdheid daartoe hebt. Je bent immers geen agent(e). Je zou hem/haar er wel op kunnen/mogen wijzen, dat het gevaarlijk is, in het verkeer een mobiele telefoon te hanteren.