wat is de betekenis van de revolutie eet haar eigen kinderen op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
11.5K

Antwoorden (1)

De revolutie eet haar eigen kinderen op’ is een bekende uitspraak. De meest radicale activisten gaan inderdaad vaak ten onder in het revolutionaire geweld. Een betere term is in dit geval misschien ‘revolutionair kannibalisme’, aangezien de Franse revolutionairen het zeer op elkaar voorzien hadden. Daarbij maakten ze gebruik van de guillotine.

Vooral in 1794 was het raak. Eerst waren de radicale volksmenner Hébert en zijn aanhangers aan de beurt. Deze anti-katholieken en prekers van de strijd tegen de armen kwamen in maart 1794 onder de guillotine terecht. Ook Danton, een radicale Jacobijn, en zijn aanhangers ondergingen dit lot in april 1794.

http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2003/augustus/Revolutionaire-twisten-in-Parijs.html