Waarom rijd een auto met dieselmotor niet op benzine?

Bij een benzine motor wordt de benzine verneveld in de cilinder en ontstoken door een bougie. Bij een dieselmotor wordt de diesel gecomprimeerd in de cilinder en door temperatuur/druk stijging tot ontsteking gebracht.

Dat snap ik, maar nu mijn vraag. Benzine bestaat chemisch gezien uit lichtere fracties dan diesel. Dan zou je toch denken dat het in de dieselmotor sneller tot ontploffing moet komen? Dat zou dus alleen maar goed zijn. Maar toch werkt een dieselmotor niet op benzine, zou de benzine TE licht zijn om kracht te leveren? Ik weet het niet kan iemand het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.6K

Antwoorden (3)

Diesel ontbrandt sneller dan benzine. Benzine ontbrandt zodra er een vonkje van de bougie komt. Deze komt pas als de inhoud van de cilinder van de motor zo klein mogelijk is. Dan ontbrandt de benzine. Bij diesel is dit anders. Dit ontbrandt door de druk in de cilinder. Deze druk is alleen te groot om op het dode punt van de krukas te ontbranden, maar deze ontbrandt eerder. Gevolg: de diesel ontbrandt terwijl de inhoud van de cilinder steeds kleiner wordt, maar door de verbranding heeft de diesel juist meer ruimte nodig, oftewel de diesel laat de krukas de andere kant op draaien terwijl de krukas nog de andere kant op draait en daardoor gaat je motor uiteindelijk kapot.
Doordat benzine bestaat uit vertakte alkanen ligt het brandpunt hoger dan bij diesel(onvertakte alkanen)
Hoop dat je hier wat aan hebt;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, je bedoelde het precies andersom. Maar benzine heeft dus dat vonkje wel nodig en diesel niet. Benzine ontbrandt dus niet in een dieselmotor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders uitgelegd:

het verschil tussen een benzine motor en dieselmotor is vermogen en koppel.
Benzine staat voor vermogen, diesel voor koppel.
Hierin zit dus jouw antwoord.

Benzine is te licht om genoeg koppel te leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezine is minder klopvast dan diesel.
Een dieselmotor perst diesel ongeveer 20X samen, bij een benzinemotor is dat 10X.

Zou je benzine 12-15X samenpersen dan zou dit OOK spontaan ontbranden (reden waarom men in de winter wat benzine door diesel mengt (winterdiesel)
Bij benzinemotoren wordt het zelfontbrandingspunt bewust vermeden, men kan door de vonk het onstekingspunt bepalen.
Bij diesels gebruikt men geen vonk, deze zou ook veel krachtiger moeten zijn dan bij benzine.
Men kiest er voor door de diesel op het juiste moment in te spuiten (vlak voor het moment van zelfontbranding) om zo een zeer rendabele benutting van de energie te krijgen.
Men zou dus in principe op benzine kunnen dieselen (pingelen) maar dit is van teveel andere factoren afhankelijk, de temperatuur, luchtvochtigheid en ga zo maar door.
Om die reden wordt er aan benzine stoffen toegevoegd dat er juist geen zelfontbranding ontstaat.
Men wil dus de benzinemotor beheersen door de ontsteking van buitenaf te beinvloeden door de vonk op het gewenste moment te (kunnen) geven.
Dus men zou kunnen dieselen op benzine maar dit is een te onvoorspelbaar moment en daarom moet je NOOIT benzine in een dieselauto gooien.

Andersom is het geen ramp maar je motor rijdt gewoon niet meer, totdat de diesel uit het hele systeem weer vervangen is door benzine.

De dieselmoter echter gaat aan benzine kapot, de benzine ontbrandt consequent veel te vroeg en dat kost je de kleppen en de zuigers/pistons/ drijfstangen en krukas.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer er sprake is van diesel en benzine, bedoel ik daarmee een stoichiometrisch mengsel van deze brandstofdamp met lucht.