Is het gezond in een relatie dat je constant aan je ex denkt? Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
12.6K

Antwoorden (5)

het ligt er wel een beetje aan hoe lang het geleden is dat de relatie is verbroken. als het te lang geleden is, heb je er mischien hulp voor nodig, en als het kort geleden is is dat heel normaal. (maar.... het ligt natuurlijk wel aan de omstandigheden)

bijv. wie heeft de relatie verbroken? waarom is dat gebeurd? maar als je bedonderd bent, bewaar je trots, en vergeet hem/haar. hij/zij is het niet waard om verder nog tijd in te investeren. dus in dat geval bewaar je je trots, en je gaat zonder die ex verder.

je geeft helaas te weinig details, dus zul je veel verschillende antwoorden ontvangen, die je mischien nog niet verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat je beslist nog niet los bent van je ex
en voor je nieuwe relatie is dat niet bevorderlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je nieuwe partner dat je constant aan je ex denkt? Zo nee: ga eens bij jezelf te rade waarom je dit voor je houdt.

Misschien voel je je nog verbonden met je ex, en is je nieuwe partner alleen een 'tussendoortje' om over je ex heen te komen. Dan blijkt dat niet echt te werken, en het is niet erg eerlijk tegenover je nieuwe partner als die denkt een echte relatie met toekomst met je te hebben.

Misschien hou je echt van je nieuwe partner en wil je een toekomst met hem/haar, maar hou je ook nog van je ex op een ik-wil-je-hier-en-nu-manier. Dat is niet erg zinvol (het is niet voor niet je ex) en zeker als je nieuwe relatie monogaam is, kan het zelf-destructief zijn. Je nieuwe partner heeft je dan niet echt 'voor zichzelf', ook al ga je niet vreemd in de traditionele zin van het woord.

Misschien is je ex gewoon een belangrijk onderdeel geweest van een belangrijk deel van je leven. In dat geval zal je automatisch aan je ex denken als je die periode van je leven overdenkt. Dat hoeft niet te betekenen dat je niet los bent van je ex, en er is niets mis mee: als een relatie uit gaat, betekent dat niet dat je voortaan moet doen dat die periode van je leven niet is gebeurd of dat je ex er geen onderdeel van was.

Je weet zelf waarschijnlijk het beste of één van deze drie opties op jou van toepassing is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als altijd op "relatie-vragen" vind ik ook dit antwoord weer "kei-goed", SuzyQ !!
Denken is natuurlijk niet iets wat je actief stop kunt zetten ; het is gewoon iets waarvan je constateert dat het je steeds overkomt. Afhankelijk van hoe lang die relatie geduurd heeft, hoe is die geëindigd en hoe jullie contact of band nu nog is (en of er kinderen zijn), is het tot op zekere hoogte natuurlijk normaal dat je ex je nog af en toe door je hoofd schiet. Stel, bijvoorbeeld, dat je eerste relatie is geeindigd omdat je partner is overleden ; dan zou het wel bijzonder vreemd zijn als je nooit meer aan hem dacht. Dus ook bij een nog levende ex-partner zullen gedachten aan die periode in je leven zich aan je op blijven dringen. Hoe harder je probeert dat NIET toe te laten, hoe erger het zal zijn.

An sich hoeft het ook geen probleem te zijn als het dat voor jou niet is, en het niet meer zijn dan vluchtige gedachten. Maar uit je vraag begrijp ik dat dat niet zo is; ik krijg meer de indruk dat je je huidige partner nog voortdurend met je ex vergelijkt en bij beslissingen overweegt wat je ex er van zou vinden. Die rol 'mag' hij of zij natuurlijk niet meer spelen in je leven. Of het gezond of ongezond is kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar voor je nieuwe relatie kan het zeker gevaarlijk zijn ; gevoelens van jaloezie liggen natuurlijk op de loer. Maar je loopt ook het risico dat je je ex gaat idealiseren en je huidige partner met dat ideaalbeeld nooit kan concurreren.

Het is dus in eerste instantie belangrijk erachter te komen WAAROM je zo veel aan hem/haar denkt. Behoort je hart nog eigenlijk aan je vorige partner, is de breuk nog niet verwerkt en ben je eigenlijk veel te snel in een nieuwe relatie gestapt uit angst alleen te zijn ? Of maakt je ex gewoon nog deel uit van je herinneringen (wat vrij normaal is) en ben je er niet constant actief mee bezig ? In het eerste geval lijkt hulp zoeken me eigenlijk geen slecht idee. In het tweede geval mag je gewoon accepteren dat dat afgesloten hoofdstuk gewoon in het boek van je leven blijft staan, en dat je best zo nu en dan mag terugbladeren. Het is niet PER DEFINITIE ongezond, maar wel een potentieel risico voor je huidige relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden is geweest, als je echt klaar daarmee bent, ben je ook echt klaar voor de toekomst. Dus de nieuwe relatie.