Hoe oud ben je geworden in de volgende situatie:

Je verjaardag is bijvoorbeeld 1 augustus, je bent in Nederland geboren en je woont in Nederland. Maar je bent op 31 juli in Canada, waar het 6 uur eerder is. Het is 31 juli en je overlijdt in Canada om 21.00 uur. In Nederland is het dan 03.00 uur 's nachts en als je in Nederland had geweest zou je al jarig zijn geweest. Maar in Canada heb je 1 augustus nooit gehaald. Hoe oud ben je dan geworden? 39 (nog net voor je verjaardag) of 40 (als je op dat moment in Nederland was geweest).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er wordt een tijdstip en datum van overlijden aangegeven op een overlijdensacte. De locale tijd wordt dus aangegeven, dus ben je overleden op 31 juli om 21.00 uur. Je bent dus 39.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het aantal uren dat je geleefd hebt vanaf je geboorte verandert niet als gaat reizen door de verschillende tijdzones.
Dus gewoon 40, hetgeen veel te jong is om te overlijden.
14 jaar geleden
Als bij je geboorte een chronometer was geïmplanteerd zou hij natuurlijk 40 jaar aangeven, maar Canadese ambtenaren zouden er best anders over kunnen denken omdat hun PC de rekensom van de tijdzones niet maakt.
Toch denk ik dat de rechtbank i.v.m. een testament je op den duur gelijk zal geven als je 40 claimt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij wordt het tijdstip van overlijden van de locale tijd gebruikt. Oftewel als je in het buitenland bent en daar overkomt je iets, dan wordt die tijd gehanteerd.

Ook als je daarna weer terug vliegt naar Nederland zal die tijd aangehouden worden omdat er anders een probleem zou ontstaan in de administratie.

Feitelijk denk ik dus dat je 39 zou zijn op het tijdstip van overlijden.