Waarom is de zon rond?

Ik vraag me af waarom de zon rond is en niet vierkant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (6)

Dat is de meest efficiënte vorm in het heelal. Ivm met gelijkmatige zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een bol is vanuit het middelpunt gezien, alles gelijk verdeeld. In een vierkant is dit niet het geval, het kan dus onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met de aantrekkingskracht.

De zon, is net zoals de meeste grote hemellichamen gevormd door zijn eigen aantrekkingskracht. Omdat de aantrekkingskracht vanaf 1 punt komt, wordt de rest daar om heen gevormd. Doordat de zon draait, is de zon niet perfect rond maar iets meer ingezakt en dikker rond de evenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zon vierkant zou zijn, zouden sommige punten hoger liggen dan andere punten. De hoekpunten van het vierkant zouden verder van het midden afliggen, dus zouden ze hoger liggen - dat is hetzelfde als verder van het midden afliggen.

Vergelijk met een berg: die is hoger dan het dal omdat de bergtop verder van het midden van de aarde afligt dan het dal.

Een beetje zonnegas zou dan van die top (de hoek van het vierkant) afrollen, naar een lager punt.

Omdat de zon uit gas bestaat, zou dat net zolang doorgaan tot alle gas het laagste punt zou hebben bereikt. Ofwel, tot er geen laagste punt meer zou zijn.

De enige vorm waarbij er geen laagste punt is, is een bol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedenk me alleen dat ik geen natuurlijk vierkante vorm ken, enkel ronde vormen komen voor in de natuur.. of vlakken..??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar een sneeuwvlok, een diatomee, een honingraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet vierkant uit zichzelf honinggraat is 6 of 8 hoek, sneeuwvok bestaat uit verschillende kristallen ... ben niet overtuigd :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat in de natuur alleen ronde vormen voorkomen. Vandaar een paar voorbeelden van niet-ronde vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee er bestaan talloze vormen maar geen vierkant,
bv bij bloemen moet je de vormen maar eens bekijken op deze link http://www.pbase.com/gatolisto/encyclopedia niks vierkant; dus ik denk dat vierkant tegen natuurlijk is??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele kristallen zijn vierkant. Gewoon keukenzout is daar een voorbeeld van. Leg dat maar eens onder een vergrootglas. http://en.wikipedia.org/wiki/Face-centered_cubic
http://wb.chem.lsu.edu/htdocs/people/sfwatkins/MERLOT/lattice/02sc.html
De natuur doet niet aan "vierkant". Alle vormen met rechte hoeken en rechte lijnen zijn door de mens bedacht.