Waarom is de zon rond?

Ik vraag me af waarom de zon rond is en niet vierkant.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is de meest efficiënte vorm in het heelal. Ivm met gelijkmatige zwaartekracht.

In een bol is vanuit het middelpunt gezien, alles gelijk verdeeld. In een vierkant is dit niet het geval, het kan dus onmogelijk.

Het heeft te maken met de aantrekkingskracht. De zon, is net zoals de meeste grote hemellichamen gevormd door zijn eigen aantrekkingskracht. Omdat de aantrekkingskracht vanaf 1 punt komt, wordt de rest daar om heen gevormd. Doordat de zon draait, is de zon niet perfect rond maar iets meer ingezakt en dikker rond de evenaar.

Bronnen:
http://coolcosmos.ipac.caltech.edu/cosmic_...

Als de zon vierkant zou zijn, zouden sommige punten hoger liggen dan andere punten. De hoekpunten van het vierkant zouden verder van het midden afliggen, dus zouden ze hoger liggen - dat is hetzelfde als verder van het midden afliggen. Vergelijk met een berg: die is hoger dan het dal omdat de bergtop verder van het midden van de aarde afligt dan het dal. Een beetje zonnegas zou dan van die top (de hoek van het vierkant) afrollen, naar een lager punt. Omdat de zon uit gas bestaat, zou dat net zolang doorgaan tot alle gas het laagste punt zou hebben bereikt. Ofwel, tot er geen laagste punt meer zou zijn. De enige vorm waarbij er geen laagste punt is, is een bol.

ik bedenk me alleen dat ik geen natuurlijk vierkante vorm ken, enkel ronde vormen komen voor in de natuur.. of vlakken..??

De natuur doet niet aan "vierkant". Alle vormen met rechte hoeken en rechte lijnen zijn door de mens bedacht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100