Waarom zijn zwembaden bijna altijd blauw?

En dan bedoel ik niet de opblaasbare zwembadjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.7K

Het beste antwoord

Water heeft de eigenschap om licht te absorberen en/of te verstrooien. Dit effect is voor rode kleuren veel sterker dan bijvoorbeeld blauw of violet. Dit is bepaald door de golflengte van het licht. (zie afbeelding).

Onder water lijken rode voorwerpen daarom practisch zwart terwijl blauwe voorwerpen nog behoorlijk blauw blijven.

Een heldere kleur blauw zal ook daarom helder blijven. En iedereen vindt het ook "fijner" als water blauwig/helder is en niet zwart.

het is ook een grote illusie dat water "blauw" zou zijn. Water is kleurloos. Blauwe kleuren hebben alleen een grotere kans om de oppervlakte te bereiken en daardoor lijkt het alsof een zee blauw is.

Toegevoegd na 1 minuut:
edit:
Omdat blauw licht dus minder geabsorbeerd wordt door het water, zullen blauwe tegels herkenbaar blijven. Rode tegels zullen zwart lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het oogt lekker fris en je ziet het tenminste als het tijd is om het zwembad schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Met de kleur wit zou je dat m.i.nog veel beter kunnen zien.
Waarschijnlijk omdat het meest uitnodigende water om in te zwemmen ( de zee, en dan liefst in warme landen) blauw is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk, omdat de primaire kleuren rood en groen te onrustig zijn door de spiegeling van het water...

Maar of dit wetenschappelijk onderbouwd kan worden weet ik niet. Want dit is het eerste wat ik kon bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groen is geen primaire kleur, hoor. Blauw touwens wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei... touwens is trouwens een drukfoutje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 juni 2009 ... De primaire kleuren rood, geel en blauw Aldus wikipedia... Begon bijna aan mezelf te twijfelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus... ?
De kleur blauw wordt nu eenmaal met water geassocieerd, zoals rood met vuur en geel met de zon.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien is blauw een koude kleur en rood een warme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur zijn veel wateroppervlakken van nature blauw, afhankelijk van de plek op de wereld, maar er zijn vele nuances blauw waar te nemen bij de zeeën en andere waters.
Blauw is een heldere, koele kleur, perfect om water over te laten stromen.
Rode, gele, groen, zwarte en bruine tinten hebben hele andere associaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mooie kleur voor water, het doet je denken aan helder water in tropische oorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is (geloof ik) omdat je door blauw de diepte kan inschatten oid. Doordat het blauw is kan je zien waar de bodem/muur is en zo voorkom je dat je met je hoofd tegen de bodem/muur knalt als je onder water zwemt.
Er heeft een tijdje geleden(in juni ofzo) een stukje over gestaan in de Quest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat ga ik eens opzoeken, 't lijkt me ook heel raar om in bijv. een rood zwembad te zwemmen!
Bij een blauw zwembad denkt men gemakkelijk aan een mooie blauwe zee of meer.Een zee is blauw (lijkt blauw)als er een blauwe lucht boven is, dus mooi weer.
Zwemmen doe je het liefst bij mooi weer.
Dus blauw hoort bij mooi weer en blauwe zee.
Eigenlijk is de kleur wat waterthemperatuur betreft, slecht gekozen, omdat het blauw een gedeelte van de zonne-energie terug kaatst.
Zou het zwembad zwart van kleur zijn , dat veel meer zonne-energie absorbeert, dan zal het water ongeveer 4 graden warmer zijn, alleen al puur door het zonlicht.
Dit bespaart erg veel energie!
Een blauw zwembad dat nu zonder verwarming 18 graden zou zijn , is met een zwarte kleur nu 22 graden, afhankelijk van de diepte, meer of minder.