Die vlieger gaat maar één keer op , wat is deze volks wijsheid voor een inzicht ?

Je zal het maar hebben , zo gewonnen en zo ben je het voorgoed kwijt , heb jij weleens de zak gehad ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Deze uitdrukking gaat over een denkbeeldige vlieger die maar één keer de lucht ingaat. Hij vliegt één keer, de volgende keren niet meer.
Die uitdrukking wordt gebruikt als iemand een 'slimmigheidje' uithaalt. Daar trappen we één keertje in, daarna lukt dat niet meer.

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraagt waarom er een vlieger in de uitdrukking voorkomt. Dat is historisch zo uit te leggen:

Uit: Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden
F.A. Stoett

D.i. het gezegde of de handeling heeft niet het gewenschte of verwachte gevolg; de toeleg gelukt niet. In Zuid-Nederland zoo gaat de vlieger(d) (of de ballon) niet op, zoo zal het niet gebeuren, dat zal niet waar zijn; vgl. Ndl. Wdb. XI, 687; Antw. Idiot. 897; 1385; Joos, 88: zoo niet geboerd, zoo gaat den vlieger (of den vogel) niet op, d.i. zoo niet gehandeld; zijne vliegerd gaat niet op, hij zal niet slagen, hij wordt in zijne verwachting bedrogen (Antw. Idiot. 2138); Janus, 20: Uit hoofde echter van den ongeregelden aanleg van het werk twijfelen eenigen zeer, of
2435Ook in 't Eng. that kite won't fly.

de vlieger wel zal opgaan; bl. 172: Op de Eem is gearriveerd Willem de Veroveraar en is geladen met Manifesten en Declaratoiren, om vliegers voor de Amersfoortsche Staten, wier vlieger niet op wil gaan; Harreb. II, 392 a; Nkr. VI, 23 Maart p. 2; III, 4 Juli p. 3; 26 Sept. p. 2: Gaat de vlieger op, gelooft het publiek hetgeen in je prospectus staat, dan rijzen de papiertjes; VIII, 25 Juli p. 5; De Arbeid, 7 Maart 1914 p. 2 k. 4: Doch ook deze vlieger ging niet op; de menschen waren niet te vinden om langer als onderkruipers dienst te doen; Nw. School, VII, 135: Het werd een reuzenstrop, want de vlieger ging niet op; 't Daghet XII, 190: de vliegerd gaat niet op; Waasch Idiot. 717: zoo gaat de vlieger niet op, zoo wil ik het niet, zoo zijn wij niet overeengekomen; vgl. 17de eeuw: de pankoek schuift of glijdt, de zaak gaat goed; Van Dale: dat balletje gaat niet op (vgl. no. 153). In het eng. zegt men that cock won 't fight of that balloon will burst.