Ik heb een tijdje geleden een nieuw horloge gekocht. Er zit rechts in het scherm drie rode bolletjes en drie blauwe bolletjes die bewegen. Waarvoor?

Ze bewegen in een rondje. Ik heb een vermoeden dat het iets met zeilen te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk bedoel je dit :

"Rode en blauwe stippen
Het 'horloge met de vijf stippen op de wijzerplaat' is een horloge met een timer voor zeilwedstrijden, bedoeld om af te tellen richting startsignaal. De 'stippen' geven de kapitein of schipper houvast bij het startklaar leggen van de boot. Een zeilboot start namelijk niet vanuit stilstand. De tijdseenheid van 5 minuten staat altijd centraal.

5 minuten
Voorafgaand aan het startsignaal varen de zeilboten een half uur achter de startlijn rond, om uiteindelijk zo gunstig mogelijk te starten. De vijf stippen van het horloge veranderen één voor één van kleur (van blauw naar rood). Per stip duurt dat 1 minuut. Zodra ze alle vijf rood zijn, weet de schipper dat er 5 minuten voorbij zijn. Het grote voordeel van dit systeem is dat het werkelijk in één oogopslag laat zien hoeveel tijd er is verstreken, bij intervallen van vijf minuten. Na rood, worden de bolletjes weer een voor een blauw. Vaak is dit mechaniek gekoppeld aan een chronograafregister dat de totaal verstreken tijd vastlegt. Een geluidsignaal geeft aan wanneer de laatste vijf minuten voor de start ingaan. De startpositie kan bepalend zijn voor de uitslag van de race."

Het is dus inderdaad bedoelt als een soort timer bij zeilwedstrijden.