Als één accu word opgeladen. Komen daar dan vreemde geurtjes vandaan?

Ik heb net een tijdje lopen zoeken naar een irritante geur. Totdat ik op het idee kwam dat de accu die op dit moment word opgeladen wel eens die vreemde irritante geur kan verspreiden. Maar is dit een logische redernatie als een 24 volt accu aan de oplader ligt dat hier dan vreemde geuren vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Het beste antwoord

Ik ga nu een heel eng verhaal houden. (als je het tenminste over een lood-accu hebt)

"Bij het opladen van accu’s waarin met antimoon verharde loodplaten zitten, kan stibine ontstaan, antimoonwaterstof. Deze stof kan bloedafwijkingen veroorzaken en in hoge concentraties leiden tot shock. De antimoon-halogeenverbindingen (-chloride, -bromide) hebben een bijtende werking op ogen en luchtwegen. De meeste antimoonverbindingen leiden verder bij langdurige blootstelling aan relatief lage hoeveelheden tot hart-, lever- en nierbeschadiging."

Natuurlijk weet ik niet of je zo een accu hebt...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is 'um... Staat tenminste allemaal op het plaatje... Beste antwoord en vraag kan weer gesloten worden...
AWM
14 jaar geleden
Maarehhh, dat spulletje is dus bloedlink. Dat wil je niet in je buurt. Kijk je een beetje uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben daar ook voorzichtig mee...

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die accu is nog geen 4 maanden oud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk na of het onder (fabrieks-)garantie valt. Hij zou niet stuk mogen zijn...maar denk je nou echt dat het ding nog goed is als ie geurtjes gaat verspreiden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan trouwens ook nieuwigheid zijn. Accu en acculader kunnen een beetje warm worden bij gebruik, dat is normaal. De eerste keer dat een nieuw apparaat warm wordt, kan het een lichte geur verspreiden. Dat zijn dan lakmiddelen en zo die dan vrijkomen. Hoe warm worden jouw accu en oplader? Ze mogen "lekker handwarm" worden, dus dat het lekker is om je handen aan te warmen als je 's winters thuiskomt. Warmer dan dat is niet goed.
Is het een licht prikkelende geur? Dan zou het ozon kunnen zijn. Ozon kan ontstaan als de accu niet helemaal goed contact maakt met de oplader. Dan springen er continu kleine vonkjes over. Die veroorzaken de vorming van ozon.

Je kunt horen of dat zo is door je oor dicht in de buurt van de accu te houden. Hoor je een heel zacht geknetter of gesis, dan is het contact niet goed. Oplossing: haal de accu eruit, krab de contactpunten van de accu en van de oplader goed schoon met een scherp voorwerp, en zet de accu er dan opnieuw in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gecheckt... Nee dat is het ook niet. Ik hoor geen gesis en er zijn ook geen knetterende vonkjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, één mogelijkheid alvast uitgesloten. Kun je de geur omschrijven? Is het stank, als van schroeiend plastic? Prikkelt het in je neus? Andere omschrijving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ruikt een beetje als urine... Dit is tenminste wat ik de geur mee kan thuis brengen... Maar antwoordman heeft de juiste accu al omschreven. En bij het lezen kon ik het gelijk thuis brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi! Zolang de accu het nog doet: opladen op een goed geventileerde plek. Zonodig meteen naar de recycling brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is altijd verteld dat je daarmee naar de oud ijzerboer moet, omdat dat lood nog een hoop geld kan opleveren... En kan de vraag pas over 22 minuten sluiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh, ja, dat kan natuurlijk ook. Da's ook een vorm van recycling. In ieder geval voor de inhoud van jouw portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ooit eens met een oud-collega officieus 36 scheepsaccu's moeten afvoeren en die gingen rechtstreeks naar de oud-ijzerboer. Dat leverde een leuk extra aanvulling op mijn salaris op die maand...
Is het de accu of de trafo? Een trafo kan ook nog wel eens een beetje warmlopen waarbij het verwarmde plastic een wat zoetige geur af gaat geven. Een accu die gaat geuren lijkt me toch echt oververhit.