Welke drugs is schadelijker, Coke of Xtc ?

Als je uitgaat van eens in de week een pil of eens in de week een gram!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Antwoorden (4)

Xtc is schadelijker,
Met als argument:
Xtc is meestal gemixt met troep (let op, lees meestal)
En coke is zo duur omdat het zuiver is.

Maar uiteindelijk is het beide slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coke is zo duur omdat het geimporteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geloof ik ook,
En op de voorlichting zeiden ze bovenstaand antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als je op straat coke koopt is het zuiver. en er zal ook vast geen waspoeder in zitten;)
coke wordt met veer meel gemengd dan xtc.
Coke is verslavender en het maakt je een heel ander persoon.

XTC heeft een hele andere werking.
De hele wereld is mooi en iedereen is lief.

Natuurlijk is het alle drugs schadelijk, maar Coke is in dit geval erger dan XTC.

Toegevoegd na 48 seconden:
Niet alle coke is zuiver.

Ook cocaïne wordt vermeng met poedersuiker, wasmiddelen en ander wit poeder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is lastig een eenduidig antwoord te geven, omdat de schade op lange- en kortetermijn verschilt bij deze drugs. Daarnaast is nog lang niet alles bekend over schade op lange termijn.
De schade kan zowel lichamelijk al psychisch zijn.

Xtc
" Risico’s

Lichamelijk
■het is niet uit te sluiten dat je verkeerd reageert op XTC. Gebruik is dus nooit gegarandeerd veilig. Er zijn gevallen bekend met dodelijke afloop of acuut nier- en lever-falen. Niet goed is na te gaan of er sprake was van gecombineerd gebruik of bestaande lichamelijke afwijkingen en dergelijke
■bij dansen in warme ruimtes bestaat het (levens)gevaar van oververhitting en uitdroging
■nog lang niet alles is bekend over deze drug. Er zijn aanwijzingen uit dierproeven dat langdurig chronisch gebruik hersenbeschadiging veroorzaakt doordat de hoeveelheid serotonine (een stof in de hersenen) uitgeput zou raken. De Universiteit van Leiden doet hier momenteel onderzoek naar. Tot dusver is dit niet bewezen, maar het is wel een mogelijk risico waar je rekening mee moet houden. Na gebruik is pijn in kaak en tanden mogelijk.

Psychisch
■XTC kan depressies, angstaanvallen en psychoses versterken. Door gebruik van XTC kun je dingen doen of zeggen waar je later spijt van kunt krijgen.
■de dag na gebruik kun je last krijgen van een milde depressie die een of meerdere dagen kan duren.
■psychologische crisis, waardoor ziekenhuis opname nodig is (psychotische episodes, heftige paniekaanvallen). Dit is echter zeldzaam.
Een overdosis XTC is te herkennen aan: spugen, hoofdpijn, duizeligheid en desoriëntatie."

Coke:
"Risico’s

Lichamelijk
■hoofdpijn
■hartkloppingen
■duizeligheid
■hartklachten
■verlaagde weerstand
■vermagering door vermindering eetlust
■verhoogde kans op leveraandoening (bij gecombineerd gebruik met alcohol)
■spuitabcessen
■longklachten bij zwaar gebruik bij roken van crack (cracklong)
■ontsteking neustussenschot
■overdosis (zie EHBO)

Psychisch
■sociale vervreemding (contacten onder invloed van coke zijn zelden 'echt')
■bij zwaar gebruik zijn de risico’s: uitputting, waanvoorstellingen, paranoia, achterdocht, agressiviteit en jeuk (je denkt dat er beestjes onder je huid zitten)"

En dan zijn er nog de risico's met betrekking tot verslaving, zowel geestelijk als lichamelijk.
In de bron meer info, past hier niet meer bij.

Toegevoegd na 4 minuten:
edit; je moet dus schadelijk operationaliseren om tot een eenduidig antwoord te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cocaine is meer belastend voor het hart dus cardiotoxisch en de mdma oftewel de werkzame in xtc is minder goed voor de hersenen maar het zijn twee totaal verschillende drugs en totaal verschillende doseringen (1 pil of 1gram) en hebben ieder zijn eigen andere schadelijke effecten en eventuele bijwerkingen

Toegevoegd na 2 minuten:
ook sluit ik me aan bij bovengenoemde antwoord