hoe heet zo'n ding met 4 balletjes die dan tegen elkaar aangaan en dat aan de andere kant het balletje ook weer omhoog gaat?

hoe heetdat? Heb ook wel eens gehoort dat het oneindig doorgaat, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.7K

Het beste antwoord

Je noemt ze de "Newton's balansballen" of "Newton's Cradle". Je vraag of het oneindig doorgaat; nee dat gaat niet oneindig door. Sterker nog, na een keer of 5 gebeurt er helemaal niks meer, en is het al weer uit met de pret.

Het is dus een typische perpetuum mobile, en het vervelende van die dingen is, dat ze wel bestaan, maar niet werken, nog nooit gewerkt hebben, en dat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk ook nooit gaan doen ;-)
Als het wel gebeurt, zal dat ons leven drastisch veranderen.

Hieronder een link, waar je wat meer kunt lezen.
Ook googelen op "Newton's Cradle" en/of "perpetuum mobile", houd je dagen van de straat als het je interesseert. Je zult b.v. filmpjes en sites vinden van mensen, die beweren dat het perpetuum mobile toch echt bestaat, net zoals mensen die zeker weten dat ze een motor hebben ontwikkeld die op water loopt, en dat alleen Shell ze tegenwerkt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Newton's craddle ofzo in het engels, in het nederlands weet ik het niet.

En gaat denk niet oneindig door, wel lang :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan met een 'd', cradle.
Volgens mij is dat een perpetuum mobile, oftewel iets dan nooit stopt met in beweging zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is tot dusverre niets dat oneindig uit zichzelf en zonder toe te voegen energie in beweging blijft.
De eeuwigdurende beweging (perpetuum mobile) bestaat niet of is nog niet ontdekt.