Waarom wordt er bij de zin "ik kan op je rekenen" het woord rekenen gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (4)

Omdat het werkwoord rekenen hier wordt gebruikt in de betekenis van vertrouwen, er zeker van kunnen zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Misschien werd er vroeger ook echt gerekend op een mensenlichaam? En dan bedoel ik door vingers en tenen als alternatief telraam te gebruiken?
Wie zal het zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het komt denk ik uit het engels want het engelse spreek woord is "i can count on you" vertaald is dat "ik kan op je tellen" maar omdat dat niet heel lekker klinkt hebben ze er denk ik "ik kan op je rekenen" van gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de oude spelling betekende rekenen ook:
...gelooven, meenen; staat maken op...; ik reken (acht) mij bevoegd om...;

Ergens op rekenen is: bijna zeker weten dat het zal gebeuren.
Zoals in: `We rekenen vast op je komst.`
`erop rekenen dat de prijzen zullen dalen`

Dat komt omdat als iets uitgerekend is, geteld enzo.
dan klopt dat ook.