Hoe bereken je de snelheid van iets? Bijv een achtbaan

Leg het maar even uit bij de volgende som. (het gaat om de berekening)

Een achtbaan die 200 meter lang is en er 10 seconde over doet hoeveel km/h zou de achtbaan gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Het beste antwoord

10x6 = 1 minuut, 200x6 is 1200 meter per minuut dus, dat keer 60 = 1 uur = 72000 meter per uur = 74 km/h.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu even wat duidelijker, eerst reken je de afstand met minuut uit (200*6 want het is 200 per 10 seconden en 60 seconden per minuut), dat is dan 1200 meter met minuut oftewel 1,2 km/m, er zitten 60 minuten in een uur dus 1,2*60 = 72 km/h.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk, alleen het moet zijn '72000 meter per uur = 72 km/uur' toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat was een typfoutje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan nog.. jullie zijn er allemaal ingetrapt,
de achtbaan zelf blijft gewoon stilstaan. het juiste antwoord is dus 0 km/u.
wat heb ik nu gewonnen?

Andere antwoorden (6)

Afstand delen door de tijd.. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je toch ook weten hoe lang de achtbaan is? Ben totaal geen wiskundige hoor, dus misschien kan het ook zo wel...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja... Haha ik had het zo gelezen dat het karretje dus 200 meter lang was. Omdat het woord achtbaan eigenlijk nu in 2 vormen wordt gebruikt.
'De achtbaan is 200 meter lang' en 'hoe snel gaat de achtbaan'...
Als er had gestaan 'hoe hard gaat het karretje' was het voor mij in 1 keer duidelijk geweest :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Een achtbaan die er 10 seconden over doet'
Die zin maakt het nog onduidelijker.
In mijn hoofd is de achtbaan de 'rails' en het karretje het ding wat over de achtbaan rijdt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat duidelijk dat hij er tien seconden over doet en dat de afstand 200 meter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel de gemiddelde snelheid namelijk.
Vgem= s:t
Gemiddelde snelheid = afstand : tijd = 20 km/h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, lol
200 x 5 = 1 km
10 x 5 = 50 sec

1 km per 0.85 minuut

Verder moet je zelf maar uitrekenen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afstand/tijd * 3.6 = 72 km/u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
v = x / t

oftewel, snelheid = afstand / tijd

Voor van meter per seconde naar kilometers per uur doe je / 3,6 en van kilometers per uur naar meter per seconde doe je * 3,6

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, de keer (*) en de gedeeld door (/) in het laatste stukje staan verkeerd om..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk even na.. welke eenheid geven we aan snelheid ? je zegt het zelf al: km/h daaraan kun je al zien hoe je dit uitrekent! het aantal km/gedeeld door aantal uren. en dat is je snelheid. vaak is het makkelijker om het uit te drukken in meters per seconde..