Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je verplicht worden om op feestdagen te werken?

Ik hoorde net een uur geleden dat ik morgen om 6 uur moet werken mag dat. (had eigenlijk vrij maar een collega die moest werken had afgezegt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
896

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ligt eraan in welke sector je werkt. Daarnaast is het morgen geen "officiele" feestdag. Die is namelijk eens in de 5 jaar.

Pluis je cao er ff op na als je slim bent....

Succes..... en werkse morgen.

Toegevoegd na 10 uur:
Sorry, Ben in de war met 5 mei....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de horeca bijvoorbeeld wel ja. Ligt net aan je CAO
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw collega heeft afgezegd, omdat hij simpelweg geen zin heeft om te werken maar om lekker te feesten, dan geloof ik niet dat het zo kan zijn dat hij kan weigeren en jij vervolgens moet. Maar check idd je cao ff.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan sector
In de supermarkt bijvoorbeeld kan je niet verplicht worden
En 30 april is altijd een feestdag dis 300% betaald als je normaal ook werkt op zaterdag
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nooit op die dag moet werken of je hebt je werkdagen vastgezet in je contract dan kan dit niet. Als dit het geval is en je baas zeurt dan zou ik mij gewoon ziek melden.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Volgens mij kan je niet verplicht worden te werken, tenzij je vandaag als achterwacht staat genoteerd en je daar stilzwijgend akkoord mee bent gegaan.

Ik ken overigens zelf een 'gevoel van verplichting' uit de tijd dat ik in een kledingwinkel werkte. Mogelijk komt jouw vraag voort vanuit dat gevoel? Mijn bazin kon dan bellen met de vraag of ik kwam werken omdat er iemand ziek was en dan voelde ik me verplicht te komen uit een soort van verantwoordelijkheidsgevoel. Ik stond dan of tegen mn zin te werken of als ik 'Nee' had gezegd, voelde ik me de hele dag schuldig. Uiteraard klopte dit gevoel niet, want het was aan mijn baas de tent te runnen en niet aan mij. Zij kon mij in vrijheid bellen met de vraag te komen werken en ik kon in vrijheid nee zeggen.

Overigens, heb je al toegezegd te komen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding