nablijven dwingen?

kunnen leraren je bevelen na te blijven is het niet zo dat leraren macht over je hebben onder schooltijden en daarna niet meer? ik ben bijv uit om 3 uur dan kunnen ze me toch niet na drieen vast houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K
Kimath
13 jaar geleden
Ze kunnen je vasthouden tot 6 uur volgens mij.

Het beste antwoord

Natuurlijk kunnen leraren je niet dwingen om na drie uur op school te blijven. Sterker nog, ze kunnen je ook niet dwingen om vóór drie uur op school te zijn.

Wel kan de schoolleiding je vertellen dat je voortaan niet meer welkom bent als je niet doet wat leraren je zeggen.

Als je toekomstplannen niet inhouden dat je vakken vult tot je daar te duur voor wordt en vervolgens de rest van je leven werkloos op een houtje moet bijten, zou ik daarom eieren voor je geld kiezen: gewoon nablijven. En in het vervolg je niet zo misdragen dat je ervoor moet nablijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo misdragen? Bij mijn weten zijn al die scholieren onschuldig. Dat was ik ook altijd... Alleen de conrector had nog wel eens dat onverklaarbare idee dat dit anders was... Iig: nablijven is geen praktische straf. Scholieren hebben tegenwoordig na school ook verplichtingen en dan kan zo'n straf, die vaak om weinig opgelegd wordt (het is voor een school een stuk minder werk dan strafwerk nakijken), behoorlijke consequenties hebben. Enig overleg is daarom naar mijn idee toch wel op de plaats. Ook omdat de meeste docenten in mijn ervaring helemaal zo blij niet zijn om zo'n leerling in de gaten te moeten houden.
Het lijkt me niet de bedoeling dat het je zo bv je bijbaan kost of je plaats in je sport team. Zelfs HALT houd daar nog rekening mee dus van de school mag dit zeker verwacht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Blijkbaar dus wel. Bij ons op school als je moet na blijven nadat je iets goed fout heb gedaan word het op school blijven tot half 5. Gelukkig heb ik dit nooit gehoeven haha 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke werkdag van 08:00 tot 17:00, ongeacht vakanties en feestdagen moet ik beschikbaar zijn voor school. :P Ik denk dat de meeste scholen zo'n regelgeving hebben. Kortom: leraren hebben weldegelijk macht over je. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze mogen je nooit tegenhouden als je weg wil gaan. Maat ga je weg dan kan ernstige gevolgen hebben. B.v. gesschorst worden of erg verwijderd worden van school. Het is dus verstandiger gewoon doen wat ze vragen, en zorg dat het niet zover komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef de leraar 'een koekje van eigen deeg'. Moet je nablijven? Stuur een klacht. Stuur deze naar directie en vraag om een onderzoek. Stel dat 'de straf' onevenredig was. De oprAak niet alleen bij jou, maar ook bij de leraar (onervaren, saaie behandeling van lesstof etc) lag. Vraag om onderzoek. Geef een ultimatum, anders leg je de klacht neer bij bestuur of schoolinspectie.

Grote kans dat de leraar bij de directie moet komen voor reactie. Dit is buiten zijn lesuren. Ofwel de leraar moet nablijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, denk je nou écht dat de directie na werktijd (die voor die leraar sowieso langer is dan lestijd!) een leraar op het matje roept omdat één of ander snotjong zegt dat hij zich misdraagt wegens saaie lessen?