Waarom is 13 een ongeluksgetal ?

Ik vraag me af waarom vrijdag de 13 e een ongeluksdag is, weet iemand het ? :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Daar zijn meerdere theorieen voor. De eerste die mij te binnen schoot was het verhaal dat Jezus zou zijn gestorven op vrijdag de 13de. Wikipedia geeft de volgende opties:

Dit zou ermee te maken hebben dat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van 'perfectie', bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament is er sprake van 12 apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas de dertiende die aanwezig was en die hem later ook verraadde. Opmerking: wiskundig gezien is overigens 12 geen perfect getal, terwijl 6 dat wel is (6 = 1 + 2 + 3, en ook 1 x 2 x 3) (12 is een overvloedig getal).

In verband met het bijgeloof rond het getal 13 hebben in de Verenigde Staten sommige hotels geen kamer 13 en sommige gebouwen geen 13e verdieping (boven de 12e verdieping is dan de 14e). In Parijs ligt een straat waarbij huisnummer 13 is overgeslagen. In vrijwel ieder vliegtuig is er geen rij 13; op rij 12 volgt rij 14. In de autosport wordt traditioneel geen startnummer 13 toegekend.

Zo werd Gerard van het Reve, die op 13 december is geboren, ingeschreven op de 14e.

Vrijdag de dertiende wordt als een ongelukkige dag beschouwd. In Spanje en Latijns-Amerikaanse landen is dinsdag de dertiende de ongeluksdag.

Er is ook een theorie die teruggrijpt op de oude Egyptische kalender. Die telde 12 maanden van 30 dagen en had dus 5 extra dagen nodig. Die vielen in een extra 13e maand van 5 dagen, met op elke dag de verjaardag van een belangrijke god. In die dertiende maand moest men zich zeer beheerst gedragen en niets bijzonders ondernemen om niet de toorn van de betreffende god op te wekken.

Er zijn dus vele theorieen, want dit zijn ze nog lang niet allemaal denk ik. In sommige landen is juist zeven een ongeluksgetal, terwijl dat juist een geluksgetal is hier, bij andere weer vier...het is maar net waar je vandaan komt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van Jezus klopt niet echt want hij nam de zonden op zich en de mensen werden bevrijd van zonden dus eerder een geluksdag dan ongeluksdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Itsniper, Wat mij betreft heb je gelijk hoor, ik vind hem ook niet kloppen ;-) Maar het is wel een uitleg die als reden gegeven wordt, en daar werd wel omgevraagd, haha. Persoonlijk denk ik uberhaupt niet dat er een theorie is die klopt, omdat ik niet geloof dat 13 daadwerkelijk ongeluk brengt ;-)