Gelijk na het eten afwassen? Zie omschijving..

Is het ongezond om gelijk na het eten te gaan afwassen, ik bedoel je eten kan niet even naar beneden zakken... Mij lijkt het namelijk beter om eerst nog even +- 10 minutjes te blijven zitten..? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Als je staat zakt het eten het beste naar beneden. Ik neem aan dat je niet liggend afwast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisIleclerk, doe jij dat niet dan ? ;)
ItisILeClerc
13 jaar geleden
toegegeven, soms lig ik wel eens op de vaatwasser

Antwoorden (2)

Het lijkt mij nu niet dat afwassen een dusdanig inspannende activiteit is dat het eten echt even moet zakken. Als je nu plannen hebt om een half uur te gaan hardlopen, dan zou ik na het eten even wachten.

Ik probeer na het eten zsm af te wassen, zodat ik er direct vanaf ben. En of ik nu stilsta achter de afwasteil om de borden af te soppen of dat ik onderuitgezakt op de bank hang met een boek... maakt niet heel veel verschil lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch is het zo dat na het eten van een copieuze maaltijd binnen het autonome (dus daar heb je geen invloed op) zenuwstelsel het parasympatische deel aan de slag gaat. Net als wanneer je gaat rusten. RUsten, slapen en voedsel verteren vereisen hetzelfde 'mechanisme' van het autonome zenuwstelsel. Het parasympatische deel van het aut zenuwstelsel verlaagt dus je activiteit, verlaagt je hartslag en zorgt voor verwijding van je bloedvaten, én zorgt voor de vertering van voedsel. De verkregen energie wordt opgeslagen voor later.

Dit alles in tegenstelling tot het sympatische deel van het aut. zenuwstelsel, dat is juist gerelateerd aan activiteit, waarvoor energie die net is opgeslagen door het parasymp. zenuwstelsel weer vrijkomt.

Maar goed: te veel activiteit direct na véél eten kan dus denk ik wel voor problemen zorgen. Te lage hartslag en te grote verwijding van de vaten zou theoretisch tot een hypovolemische shock kunnen leiden, maar dat is puur theoretisch.

Een boxwedstrijd in een volle arena direct na de kerst-gourmet zou ik je niet aanraden. Een normale afwas doen in een normaal tempo moet echt kunnen.

Leuk is het overigens nog steeds niet :)