Wondroos (officiële naam: erysipelas) is een ernstige bacteriële infectieziekte van de lederhuid en het onderhuidse vetweefsel. De aandoening wordt ook wel aangeduid met de naam belroos. Wondroos is een bijzondere vorm van cellulitis. Behandeling met antibiotica moet zo snel mogelijk worden ingesteld om ernstige complicaties te voorkomen.
Bij wondroos wordt de aangedane huid, meestal een been of het gezicht, plotseling rood, warm, gezwollen en pijnlijk. De rand is scherpbegrensd en verheven. Soms ontstaan er naderhand blaren, die donkerrood kunnen worden van het bloed daarin, vooral bij ouderen aan de benen. De lymfeklieren kunnen opgezet zijn (bij wondroos van het been in de liezen, bij wondroos van het gezicht in de hals) en de lymfebanen kunnen ontstoken zijn. Dit uit zich als een rode streep tussen de plaats van wondroos en de klieren.
Bij ernstige wondroos wordt men meestal opgenomen in het ziekenhuis en wordt men daar gedurende minimaal 10 dagen met penicilline behandeld, vaak direct in de bloedbaan met een intraveneus infuus. Minder ernstige gevallen kunnen thuis behandeld worden met antibiotica in de vorm van tabletten of capsules. Vaak zal dat penicilline zijn. Andere effectieve antibiotica zijn erytromycine, azitromycine of claritromycine.
Bij wondroos van het been is de bacterie meestal via een wondje tussen de tenen de huid binnengedrongen. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat de huid tussen de tenen weer normaal wordt en daarna intact blijft. Vaak zijn deze wondjes veroorzaakt door een schimmelinfectie en moet behandeling met een crème tegen schimmels worden gegeven. Het is van belang om na genezing de huid tussen de tenen goed in de gaten te houden, omdat dergelijke schimmelinfecties vaak terug zullen komen. Zo nodig moet dan weer snel met de crème worden behandeld. Daarnaast is een goede hygiëne van de voeten nodig en moeten de tenen en de huid tussen de tenen na het douchen goed worden afgedroogd.
Amadea