Hoe kan ik slim overkomen zonder irritant te worden?

Hoe kan je slim overkomen zonder dat je wordt bestempeld als nerd en zonder dat anderen zich ergeren aan jouw pedantie. Bijvoorbeeld, als iemand zegt: "Ik ben beter dan jou", moet je hem dan verbeteren door te zeggen "dan jij" of is dat alleen maar irritant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Iemand verbeteren op taalgebruik, kan inderdaad irritant en betweterig overkomen. En doe je het dan om te laten zien dat je het beter weet, of om de ander iets bij te brengen? Getuigt het niet van nog meer slimheid om een ander juist niet te verbeteren en voor jezelf te weten dat je het beter weet?

Slimme mensen spreken uit ervaring. Nog slimmere mensen spreken uit ervaring niet. Slimheid hoef je niet perse te verkondigen en tentoon te spreiden. Het is genoeg om te weten dat je slim genoeg bent ;)

"Wise men talk because they have something to say, fools talk because they have to say something" (Plato).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dat is bijzonder irritant, en dat weet je best.
Juist als je zo je best doet om 'slim over te komen' bereik je het tegenovergestelde.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Dat is bijzonder irritant,en dat weet je best.''
''....''ANTWOORDMAN'' ;-)
Wat geweldig dat je ergens goed in bent
En was Nederlands ook je goedste vak?

Toegevoegd na 50 seconden:
dat zou ik zeggen, als het een irritante persoon is die dat zegt
Anders denk ik Laat maar zitten

Toegevoegd na 19 uur:
van verbeteren worden mensen kribbig, dus raad ik je aan dat niet te doen

of het bovenstaande grapje, dat werkt wel hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 naar beneden duimen
misschien kunnen negatief stemmende mensen ook uitleggen waarom ze dat vinden? dan begrijp ik zelf ook wat er mis is met mijn EIGEN mening
en hoe ik wens om te gaan met betweters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Mathilde, ik ben niet de minduimer. Misschien begrepen ze je reactie niet. Ik ook niet in eerste instantie, maar hij is best intelligent. Krijg je van mij een plusje voor.
Doe maar normaal dan ben je slim genoeg.
Wees je zelf mensen, wees jezelf, wees en blijf alleen jezelf.Dik doenerij genoeg, op kantoor en in de kroeg.......
Mooi liedje en waar als een koe.

Je bent goed zoals je bent

Toegevoegd na 1 minuut:
of uhhhh, waarheid als een koe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand te willen verbeteren omdat jij denkt dat je zo goed bent is niet slim, en komt dus ook niet slim over.
Hooguit irritant.
Echt slim zijn is weten wanneer je niets moet zeggen, dat is pas echt slim.
Door niets te zeggen kan je vaak meer vertellen.
Als je dat begrijpt dan ben je slim.
En kom je ook vaak slim over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedantie?

Huh?

Als jij je van dat soort termen bedient, suggereert dat in ieder geval dat je teveel je best doet om eloquent over te komen. En dat komt niet heel slim over.

Pedant zijn is het kleineren en je hooghartig gedragen. Het stuit mensen meestal tegen de borst als je de suggestie wilt wekken dat jullie niet gelijkwaardig zijn, maar dat jij boven iemand staat. Een beetje zoals ik aan het begin van dit antwoord doe. ;-)

Als jij iemand wilt verbeteren met de oprechte intentie om die persoon kennis bij te brengen lijkt mij daar niets mis mee. Maar zoals jij de situatie nu schetst, lijkt de behoefte voor jouw gedrag vooral voort te komen uit het willen etaleren van kennis, vermoedelijk om je boven willen iemand te plaatsen.

Ik denk dat een belangrijke wedervraag is:
Waarom voel je de behoefte om slim over te komen? Of slimmer over te willen komen dan je gesprekspartner?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer voor jezelf duidelijk te maken, waarom je slim wilt overkomen...

Ik heb deze spreuk ooit ergens gelezen: Knowledge speaks, Wisdom listens en sta daar helemaal achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even op een werksituatie betrokken. Er zijn wat dingen die je kunt doen om slim over te komen als mensen dingen aan je vragen:
1. Eerlijk zijn als je iets niet weet. Niks is zo vervelend als mensen die een heel verhaal vertellen wat nergens over gaat, in plaats van dat ze gewoon toegeven dat ze het antwoord op je vraag niet hebben.
2. Er is niks mis met opzoeken. Zeg: ik kom er zometeen even op terug en google het antwoord bij mekaar, of bespreek het desnoods met iemand anders.

In vergaderingen of besprekingen:
1. Ben aanwezig, geef je mening, niet alleen als daarom gevraagd wordt. Daag jezelf uit om dingen te verzinnen om te reageren op anderen.
2. Luister ook naar anderen, niet alleen om ze af te kraken maar ook om ze aan te vullen.
3. Durf om hulp te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is idd vaak slim om toe te geven dat je iets niet weet. Er zijn maar al teveel meelopers die knikken dat ze het allemaal wel begrijpen, maar eigenlijk ... +1
Dat kan niet. Slim willen overkomen is altijd irritant. Met de combinatie van slim en geestig kun je een tijdje leuk uit de hoek komen. Maar zoals met alles...overdaad schaadt.
Wees gewoon jezelf...om te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slim blijven kijken en mysterius blijven zwijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon dom blijven ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand de noodzaak voelt tegen je zeggen dat ie beter is dan jij, vraag ik me af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Die persoon moet zich door jou erg gefrustreerd hebben gevoeld, of ben je misschien een leerling ? Op scholen zegt men de vreemste dingen tegen elkaar.
Je kan het beste intelligent overkomen door je eigen werk goed te doen en het zorgvuldig af te maken en, als je iets zegt, nagedacht te hebben. Verder moet je leren dat anderen ook intelligente bijdragen kunnen hebben (uiteraard). Mijns inziens is de grootste vaardigheid het leren samenwerken. Sociale vaardigheden zijn vaak belangrijker dan een hoog IQ. Je hebt niets aan de 'waarheid' als niemand het wil horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie om te beseffen dat een gram wijsheid meer is dan een kilo intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het nooit bij volwassenen en heb mijn kinderen dat ook door schade en schande moeten leren. Zij presteerden het vreemden/volwasselen te verbeteren zoals ik hen verbeterde. "Dan jou" is trouwens nog niet fout genoeg. De taalbarbaren zeggen "als jou" en mijn kinderen riepen dan "dan jij!". oeps!
Toch is het jammer dat mensen het erg vinden om verbeterd te worden; de Nederlandse taal zoals ik die geleerd heb is geheel aan het verdwijn, wie is er tegenwoordig nog eloquent? De meeste gesprekken zijn opgebouwd uit platitudes en gaan nergens meer over.