Mag je in een nederlands les met een dialect praten?

Mijn leraar vind het niet goed als ik achterhoeks ga praten dit irriteert mij dus is mijn vraag mag ik met een dialect praten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Kimath
13 jaar geleden
zolang het maar verstaanbaar is in de les. Ik zat in Leeuwarden op school en een meisje wilde constant Fries praten. Zeer irritant, want bijna iedereen kwam van buiten Friesland en kon het absoluut niet verstaan.
Kimath
13 jaar geleden
Excuses, het is geen dialect. Maar ik wilde even een voorbeeld geven van iemand die in de klas wil praten op een manier dat de rest het niet kan verstaan.

Antwoorden (5)

Bij de Nederlandse les word je geleerd om ABN (algemeen beschaafd nederlands) te praten,dit heb je later nodig als je bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek hebt.
Als jij tijdens een sollicitatiegesprek gaat praten zoals je gewend bent zal hij je daar raar voor op aankijken,zeker als het een administratieve baan is waar je naar solliciteert.
Het vak nederlands is er echt niet voor niets ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het mag natuurlijk wel je mag zeggen wat je wilt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland wordt in principe in het Standaardnederlands onderwezen. Er zijn uitzonderingen als tweetalig onderwijs of in Friesland. Standaardnederlands is de correcte benaming van wat men vroeger ABN noemde. Dat impliceert dat een dialect onbeschaafd is.

Standaardnederlands is hetgeen je spreekt en in het Nederlandse taalgebied verstaan wordt. Het inslikk'n van letters is dus geen bezwaar. Ook het spreken met een zachte g is verstaanbaar.

Als je een dialect spreekt in de klas, kan dat in principe niet verboden worden. Alleen als een school een regel opstelt, zou dat kunnen. In de communicatie met de leraar lijkt het gebruik van dialect niet wenselijk, want wie zegt dat hij het verstaat. Onderling kun je iedere taal, dus ook ieder dialect spreken, indien dat niet door de school verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Mogen' is een moeilijk begrip. Kan je leraar je ervoor aanklagen, straffen, vervolgen als je een dialect spreekt? Nee. Is je leraar degene die in zijn/haar les bepaalt wat de regels (en in dit geval dus: wenselijke omgangsvormen) zijn? Ik denk het wel.
Het is niet beleefd om in gezelschap met anderen een taal te spreken die anderen uit die groep niet verstaan. En tot die anderen behoort ook je docent. Daarom hebben we het ABN, dat iedereen geacht wordt te begrijpen- de overheid communiceert daar altijd in. Het zou ook vreemd zijn als je ineens een brief zou krijgen die is opgesteld in het Zuid-Limburgs. Dan zou je daar ook iets van zeggen, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dialect en dialect. Praat je Utrechts of Haags, dan is dat ordinair, volks.

In Maastricht praat men echter Maastrichts; Een taal die door iedereen (Politieagenten, winkelbedienden, advocaten, entertainers > Denk aan Andre Rieu en Felix Meurders, ministers > Denk aan Maria v.d. Hoeven en Maxime Verhagen, docenten, hoogleraren etc, etc) gesproken wordt. De meeste mensen in Maastricht zijn thuis in het Maastrichts opgevoed. Bij een bijeenkomst of excursie wordt al gauw gevraagd of men in het Maastrichts de lezing of excursie zal geven. Als er dan toch iemand bij is die de taal niet machtig is, wordt naar het Nederlands overgeschakeld. Maar het is dus beslist geen taal van het volk. Zo is het dus ook te verklaren dat de serie 'Flikken Maastricht' niet aanslaat in Maastricht zelf en bovendien kwaad bloed zet: Er wordt (vrijwel) alleen door Hollanders in gespeeld. Te herkennen aan taal en uiterlijk, dat in het geheel niet klopt met de werkelijkheid. Zoals eerder geschreven spreken ook de meeste politieagenten onderling Maastrichts, on the job. Handig wanneer ze weer eens een Hollandse drugsrunner moeten oppakken. Die begrijpt de taal niet.

In de term ABN kan ik me niet vinden aangezien het vaak staat voor het Hollands. En dat is dus beslist NIET Algemeen, zeker NIET beschaafd en ook geen (mooi) Nederlands.

Je leraar zou beter moeten weten: Het blijkt dat kinderen die dialect spreken ook weer sneller een andere taal oppakken en beter in taal zijn dan personen die slechts met een taal zijn opgevoed. Goed Nederlands is belangrijk. Maar dialect evenzeer. Wellicht zou je docent beter moeten integreren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De door jou genoemden spreken beslist geen Maastrichts in het openbaar - ze hebben een Zuidlimburgs accent.
Echt Maastrichts is niet zo makkelijk te verstaan door buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel gelijk als je zegt dat het ABN bijna gelijk is aan het 'Hollands', maar dat komt omdat dit dialect nu eenmaal gekozen is als de standaardtaal (vroeger ABN) waarin hier in Nederland gecommuniceerd wordt. Die provincies waren in die tijd cultureel en economisch het machtigst en daarom is het zo. Het is geen kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Hip, met alle respect, maar je leest niet goed wat ik geschreven heb. Hoi H.! Op cultureel en economisch gebied hebben die provincies nog steeds de vinger aan de pols. Onze 'nationale' media en onze 'nationale' economische en politieke machten zitten er nog steeds. Dat zet kwaad bloed. Om het nieuws te presenteren hoeft de studio niet in Hilversum te staan. Waarom altijd die Hollandse tongval? Waarom geen Brabantse, Limburgse of Friese tongval?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ast36850 Tja, dat weet ik ook niet... dat vinden de zenderbazen het mooist, denk ik. Maar dat is ook aan mode onderhevig. Als je nieuws of sportcommentaar uit bijvoorbeeld de jaren '50 hoort, is dat ook echt heel anders dan nu. Maar nogmaals, ik zeg niets over het het mooi of lelijk zijn van alle verschillende accenten. Ik weet alleen dat onze standaardtaal het meeste lijkt op het Hollands vanwege de geschiedenis. Knappe jongen die daar met een Brabander op tv nog iets aan verandert ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha H., wat is er mis met het 8-uur journaal met een Brabants accent? Nu zijn het toch nieuwsuitzendingen met een Hollands accent? Waarom niet een Vlaamse presentator? Prachtige taal en je kunt het prima volgen. Waarom denkt de Randstad overal superieur, meerderwaardig, in te zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm... ben ik H.? Nu word ik een beetje ongeduldig ;-) Ik heb nu al twee keer gezegd dat ik me zeker niet wil uitspreken oven de vraag of het mooi of lelijk is (aka 'iets mis mee' is) en ik heb OOK gezegd dat het volgens mij gewoon mode is. Er zit waarschijnlijk gewoon een klein groepje mensen die beslist wie er in het presentatieteam komt, en ja, als je kijkt waar de televisiestudio's staan is het niet vreemd dat er vooral Poldernederlands gesproken wordt. Die vijver is nu eenmaal het grootst. Je kunt toch niet zomaar ergens een nieuw mediapark bouwen omdat je dan eens een ander sollicitatiebestand krijgt? Als jij graag Brabanders of Limburgers het journaal wilt laten presenteren, dan moet je zorgen dat je in de selectiecommissie van de publieke omroep komt en dan kun je meebeslissen. Maar waarschijnlijk zitten daar dus alleen maar mensen die de stem van een Sacha prettiger vinden dan die van een Maud (Hawinkels). En trouwens, de mensen die er nu zitten die hebben ook gewoon een vast cotract hoor. Die gaan echt niet ineens anders praten. En misschien komen er, ALS ze dan een keer een nieuwe presentator zoeken, wel helemaal geen geschikte kandidaten met de door jouw gewenste accenten. For the record: ik ben ook een geboren en getogen Brabantse, met tongval en al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh, ja, jij bent H. Ik bedoel alleen te zeggen dat er overal al studio's zijn. Technisch hoeft het dus geen probleem te zijn om de NOS uitzending vanuit Den Bosch of Eindhoven of Groningen te verzorgen. En ik zeg niet dat Sacha het verkeerd doet (Ik vind haar heel beschaafd praten), maar het zou wel een meer nationale zender zijn als er ook mensen van buiten de Randstad naar voren werden geschoven om - bijvoorbeeld - het nieuws te presenteren. En het gaat over de tongval, he, niet over het nieuws in het Brabants of Fries te presenteren.