Waarom wordt er van "mooi"weer gesproken als het warm is?

Bij temperaturen boven de 25 graden wordt vaak over prachtig mooi weer gesproken, terwijl ik van mening ben dat dat slecht weer is. Of ben ik nou echt de enige die een hekel aan die hitte heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juissssssssst..met jou kan ik praten........

Het beste antwoord

Mee eens, de afgelopen dagen was het weer slecht.
Na het onweer van vannacht is het gelukkig flink opgeklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer, ik vond het de afgelopen dagen juist prachtig weer.

Andere antwoorden (9)

Ik denk toch dat de meeste mensen het als mooi weer zullen betietelen. Er zullen ook mensen zijn die de warmte
slecht verdragen, en voor hun is het dan slecht weer,je kunt ook zeggen , het is mooi slecht weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het sneeuwt praten we ook van mooi weer. Als het mooi herfst weer is dan is het ook mooi. Begint de lente en bloeit alles weer dan is het ook mooi weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi weer: een waarneming en conclusie die gebaseerd is op wat de meeste mensen ook echt "mooi weer" vinden!
Ik ken landen daar vinden ze regen "mooi weer" in tijden van droogte!
Maar zon en de daarmee gepaard gaande warmte stemt de meeste mensen vrolijk en zorgt ervoor dat men kan genieten van buiten zijn in de natuur. En dat is echt fijn voor de meeste mensen!
Maar je bent niet de enige die een hekel heeft aan de hitte! In mijn omgeving ken ik diverse mensen die ook balen van alle dagen boven de 25 graden. Vinden ze vreselijk! Ze blijven dan binnen met de airco aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook een vreselijke hekel aan hitte. Als de temperaturen boven de 25 graden komen baal ik echt als een stekker. Het vervelende daaraan is dat inderdaad bijna iedereen het zo geweldig vindt dat het ineens "mooi" weer is, en loopt te zaniken tegen mij dat "we" altijd lopen klagen over het weer; terwijl je mij niet hoort klagen als het lekker koel is met regen. Maargoed...
Ik vind dat mensen zelf mogen bepalen wanneer ze iets mooi weer vinden en wanneer niet. Als in de weerberichten deze term wordt gebruikt vind ik dat niet kunnen. "Mooi" (en alle termen die in dezelfde strekking liggen) is een waarde-oordeel, en mogen wat bij betreft niet gebruikt worden door mensen die objectief iets moeten vertellen.
Zeker als ik Piet Paulusma weer eens hoor zeggen: "Het weer is niks, maar volgende week gaan de temperaturen gelukkig weer omhoog en wordt het een mooie zomer" denk ik altijd: Wie ben jij die bepaalt of het nou mooi is of niet? Ik bepaal het zelf wel, en ik vind temperaturen boven de 25 graden absoluut NIET mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt dat voornamelijk door de aanblik van een hemelsblauwe lucht en daarmee de mogelijkheid om dingen buitenshuis te ondernemen, die je niet zo snel onderneemt wanneer het regent.

Vergeet niet dat Nederlanders het gemiddeld een paar weken per jaar met echt zomerweer moeten doen. In landen waarin het doorgaans het hele jaar warm is, zullen ze niet meer spreken van mooi weer. Daar is het juist lekker als het eens een dagje wat minder zonnig is, of wanneer en een frisse regenbui valt.

Wij krijgen het af en toe cadeau, een zomerdag. De rest van het jaar is het afwisselend, voor ieder wat wils. En dat kan evengoed prachtig mooi zijn. Een prachtig mooie winterdag met een dik pak sneeuw, is ook een cadeautje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam reageert heel sterk op zonlicht. Het verlicht de geest en geeft je een groter gevole van geluk.

Met zonnig weer is het vaak ook warm. Maar het mooie slaat op het feit dat het zonnig wordt. Daarom is het ook als het in de winter 0-5 is maar strak blauw reden om te roepen; Geweldig mooi weer: De meeste mensen worden gelukkiger van de zon dan dat de kou hun aangrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 graden en een luchtvochtigheid van 90% vind ik echt geen mooi weer.

Mooi weer is het als de zonnetje vol schijnt en er geen wolkje aan de hemel te zien is.

Dat maakt dan niet uit of het winter/herfst/lente/zomer is.

In het algemeen wordt gesproken over zomerse dagen of tropische dagen bij een temperatuur > 30 en dus niet meer van "mooi weer"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dan de zon ook meestal wel een aantal uren schijnt, en dan spreken we al gauw van mooi weer.

Op een zwaar bewolkte dag, hoe warm en drukkend ook, wordt de 25° meestal niet gehaald.

Het KNMI hanteert het begrip mooi-weerdagen:
Dagen "met veel zon (minstens 50% van de tijd dat ze kan schijnen), weinig of geen neerslag (in 24 uur hooguit 0,2 mm) en een bovennormale temperatuur".

Er wordt daarbij dus geen rekening gehouden met wind of luchtvochtigheid; de laatste is vaak vrij hoog en juist dat maakt de warmte voor velen onaangenaam.

Zelf vind ik 30° bij een matige wind en 30 luchtvochtigheid ook nog best te doen, al ben ik met 23-24° al dik tevreden.

Volgens die definitie kunnen ook in de wintermaanden mooi-weerdagen voorkomen, maar een zonnige en droge dag met de hele dag vorst valt weer buiten de boot, omdat de normale maximumtemperatuur in ons land altijd boven nul ligt.

Toch vind ik zo'n zonnige vriesdag ook mooi weer, al zullen sommigen dat weer te koud vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
30 luchtvochtigheid moet natuurlijk zijn: 30% luchtvochtigheid.

En al noem ik regen geen mooi weer, ben wel blij met een flinke bui op zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men spreekt van mooi weer, wanneer het niet stormt, hagelt, onweert en dergelijke.
Dus als het rustig is met niet al te extreme temperaturen wordt er gesproken van mooi weer.

Toegevoegd na 57 seconden:
Dit kan ook mooi rustig winterweer zijn met bv een mooi sneeuwlandschap.