Wees altijd jezelf! Als je bijvoorbeeld op school in de les is, laat dan zien wie je bent. Je moet ze laten zien dat jij een gezellig meisje bent, waar hun dolgraag mee willen omgaan. Het komt wel, maar zoals ik al zei: wees jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou je aan kunnen melden bij een club of vereniging daar ontmoet je dan ook weer andere vrouwen. Als je een spontaan iemand bent, moet dit zeker wel lukken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardig doen lieve dingen zeggen en natuurlijk je zelf blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf moet blijven hoef je geen aardige en lieve dingen te zeggen alleen als je dat echt wilt
Gebruik Hyves of Facebook. Ga naar vrijwilligers centrale in je gemeente. Begeleid een leeftijdgenoot met activiteien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg eerst dat je zelf goed in je vel zit, zelfvertrouwen hebt. Als je jezelf de moeite waard vindt, straal je dat uit, en is de kans groter dat anderen jou ook de moeite waard gaan vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je alleen voelt is d ekans groot dat je je ook onzeker voelt. Dat maakt het dan extra moeilijk om vriendinnen te vinden. In elk geval zou het helpen om aan je zelfvertrouwen te werken, de school kan daar over advies geven, maar ook bestaan er wel sociale vaardigheidstrainingen. Je leert dan makkelijker contact maken. Assertiviteitstrainingen zijn juist bedoelt om beter voor jezelf op te komen. Ook dat kan enorm helpen voor mensen die weinig vrienden durven te maken. Een paar tips die voor mijn dochter goed hielpen:
1. Zeg iets aardigs tegen iemand die je aardig vindt. Bijvoorbeeld: wat zit je haar leuk, of, wat heb je een leuk T-shirt aan, of, wat heb je leuke oorbellen.
2. Stel daarna vragen, zoals: ga jij nog wat leuks doen dit weekend? Of: heb je al vakantieplannen voor deze zomer? of: Vond jij aarderijkkunde ook zo saai? of verzin een andere vraag die bij het moment past
3. Kijk ook eens kritisch naar jouw eigen inzet als het gaat om sociale contacten. Stuur je de mensen die je kent regelmatig een berichtje via e-mail, chat, hyves, facebook of telefoon? Nodig je zelf wele ens iemand uit? Probeer je kenissen tot vrienden te maken, door stappen te ondernemen. Trek je niet terug, maar stel je open. En als je dan eens beet hebt in het egsprek, wissel dan meteen telefoonnummers of email uit, dan kan je het contact gaande proberen te houden.
4. Op school: als je weinig contacten hebt op school, train je dan voornamelijk in het aanknopen van korte eenvoudige gesprekjes, zoals in tip 1 en 2. Verwacht niet meteen dat het in een keer allemaal lukt, geef jezelf de tijd om eerst kenissen te vinden, die vriendne kunnen worden. Verveel je je in de pauze, neem dan iets mee waar anderen op afkomen. Bijvoorbeeld een bal of diabolo (ik weet niet hoe oud je bent) maar dat soort dingen zijn net contactmagneten.