upsilon griekse letter??

ik moet voor grieks opzoeken waar de upsilon vandaan komt. hoe hij aan zijn vorm komt en wat het betekend.. maar er is bijna niks over te vinden :( weet iemand hier iets over en kan mij misschien verder helpen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (1)

De ypsilon (hoofdletter Υ, onderkast υ, Grieks: υ ψιλον) is de 20e letter van het Griekse alfabet. υ´ is het Griekse cijfer voor 400 en ,υ voor 400.000.

De ypsilon werd in het Oud-Grieks uitgesproken als een u zoals in muziek. In het Modern Grieks spreekt men hem uit als een i.

De Griekse ypsilon werd door de Romeinen in het Latijnse alfabet overgenomen als de letter Y. Deze Latijnse letter wordt in het Nederlands en diverse andere Europese talen nog steeds ypsilon en/of Griekse y genoemd
Bronnen: