Vreemd woord; gootsteen... Waar komt dat vandaan?

Enige wat ik kan vinden is dat het van gootgat komt, en weet dat vroeger de gootstenen stenen waren, maar dat zou zomaar teveel voor de hand kunnen liggen...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Het beste antwoord

Een goot is een afvoerkanaal, afvoerleiding. Het is een afgeleide van het werkwoord gieten.
Een gootsteen is een bak met afvoer bij een pomp of kraan. Oorspronkelijk had men een pompbak in zijn kookhuis. Het was vroeger een stenen bak met een opening waardoor het water wegliep naar de goot. Steen is hierbij bedoeld in de betekenis van ‘voorwerp van steen’.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goot is een waterafvoer en die waren altijd van steen