Kunnen boetes die horecaondernemers ontvangen verhaald worden op de gasten?

Als een horecagelegenheid een 'coronaboete' krijgt voor het niet bewaren van afstand, kan deze verhaald worden op de gasten? Ik kan het niet vinden via Google.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Ja. Er is geen specifieke verhaalsmogelijkheid opgenomen in de wet, maar ook geen verbod hierop.
Vanzelfsprekend moet in de huisregels staan dat een eventuele boete voor rekening van de gast komt. Ten tweede moeten deze regels kenbaar gemaakt worden aan de klant.
In de praktijk kan het verhalen van een boete toch lastig zijn. De overtreder moet namelijk schriftelijk aansprakelijk gesteld worden. Dat betekent dat je zijn of haar adres moet weten: iets dat je niet van al je klanten weet. Als de klant het adres niet wil geven, kun je hem of haar dus ook niet aansprakelijk stellen. Daarnaast moet je, mocht de zaak voor de rechter komen, kunnen aantonen dat de klant op het moment van het uitschrijven van de boete zich niet aan de regels gehouden heeft.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank! Niet goed gezocht dus.