Taalpuristen opgelet: Is het linker kolom of linkse kolom?

Wanneer ik verwijs naar een positie op een webpagina.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.9K

Het beste antwoord

ik zou zeggen: Linkerkolom
Of: de kolom aan de linkerkant .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ook. En je schrijft linkerkolom ook nog aan elkaar. Eigenlijk 2 plusjes waard..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1: "linker" is gewoon een bijvoeglijk naamwoord. "kolom" een zelfstandig naamwoord. Linkerkolom is geen bestaand zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ja: "linkerkant" is wel een bestaand zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en linkerbeen ook dus waarom linkerkolom dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potverdikkeme. Je hebt gelijk! Ik sla de (gedrukte) Van Dale er nu op na en zie daar het artikel: linker- [1] (ter aanduiding dat het in het tweede lid genoemde zich links, aan de linker kant bevindt) .[...] Moderator: ik wil mijn minnetje ongedaan maken! :) Mijn excuses. Ter compensatie krijg je twee plusjes van me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is goed joh :)
Begon al even aan mijn eigen verstand te twijfelen, maar heb helaas geen woordenboek hier bij de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is goed joh :)
Begon al even aan mijn eigen verstand te twijfelen, maar heb helaas geen woordenboek hier bij de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linker kolom, linkse kolom zou kunnen verwijzen naar een politieke denk richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder twijfel de linkerkolom, de kolom aan de linkerkant. Wel kun je zeggen: de kolom, helemaal links op de webpagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linker kolom of de meest linkse kolom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een linkse columnist kan een linkse column schrijven die in de linker kolom geplaatst wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word hier een beetje link van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi ik niet +1
Linker, maar daar waren de meeste het al over eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spraakgebruik zegt linker, doch het is naar mijn idee linkse.

De term linkse is inmiddels politiek beladen, doch stamt van oorsprong uit de plaatsbepaling in het Engelse parlement. Labour zit links en de Torries zitten rechts. Zo is het politieke spraakgebruik links en rechts ontstaan.

Een ander principe in taal is dat de gangbare taal na verloop van tijd vanzelf de officiële taal wordt. Dus als we nog lang genoeg linker blijven zeggen en gebruiken wordt dat vast en zeker de goede aanduiding.

Wat te gebruiken? Gebruik linker, dan loop je misschien vooruit op de troepen, maar ooit wordt het officieel goed.