Dit is een vraag waar je jaren over na kan denken dit is namelijk ooit zo genoemd en een jas draagt sinds dien de naam jas. Ik raad je af om hier ook niet te lang over na te denken voor je helemaal gek wordt van dit soort vragen waarom heet dit nou dit? Waarom is de aarde nou de aarde? Vragen waarbij het antwoord alleen maar gokken blijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ‘bovenkledingstuk’ minder makkelijk bekt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het etymologisch woordenboek:

M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

jas 1 zn. ‘bovenkledingstuk’
Nnl. jas ‘bovenkledingstuk met mouwen, ter bescherming tegen regen en koude’ [1733; WNT], bij uitbreiding ook voor andere bovenkledingstukken die over de gewone kleding worden gedragen [1844; WNT], ook in vele samenstellingen.
Herkomst onbekend. Gezien de relatief jonge leeftijd van het woord en het bestaan van Nederduits jas zou er sprake kunnen zijn van ontlening van dat woord. In het Middelnederduits bestaat ook het verkleinwoord jesse (met umlaut). Of dat gelijkgesteld kan worden met vnnl. jesken [1568; WNT] en jes [1616; WNT], benamingen voor een bovenkledingstuk, is onzeker. Buiten het Nederlands, het Nederduits en Fries jas zijn geen verwante woorden gevonden. Gissingen naar de etymologie zijn o.a. verkorting uit → paljas, verkorting uit de persoonsnaam Jasper of Jesse, en verkorting uit jakske (verkleinwoord van → jak).