Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking "Niet dan? Nou dan!" vandaan? Is het specifiek Rotterdams of wordt die ook in andere delen van het land gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Oorsprong van taal is altijd moeilijk te achterhalen, ik weet wel dat het niet alleen rotterdams is. Ook in deventer( oosten) wordt het ook wel gezegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon ergens in het noorden en ik ken de uitspraak niet, het zal dus wel uit jouw streek komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen officiële Nederlandse uitdrukking. Het zou best kunnen dat het in Zuid-Holland vaak gezegd wordt. Als iemand dit een leuke manier vindt om een ander te vragen of hij of zij ergens op tegen is of dat het wel kan, dan is het heel eenvoudig om dat dan over te nemen. Het zou me niet verbazen als een cabaretier dit als eerste gebracht heeft. Het is de titel van een door Erik Brey geschreven lied: http://www.erikbrey.com/files/Niet%20dan,%20nou%20dan.txt. Er staan meer van die hedendaagse kreten in: Doe me een lol zeg, Bekijk 't effe,
Vertel mij wat, Ja, dag!
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding