Hoe werkt een machine die de bovenste laag van het asfaltwegdek verwijdert

Ik zag het voor mij gebeuren maar zag niet wat aan de onderkant van zo een machine zit. Het laat ook een typisch motief na op de onderste lagen asfalt. Maar hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (3)

Frezen.
Met een scherp voorwerp worden lange voren in het asfalt getrokken/geboord/gedraaid, waarbij de bovenste laag in zijn geheel wordt weggefreesd. In de eerste link zie je hoe het (op kleine schaal, bijvoorbeeld bij houtbewerking) in zijn werk gaat , in de tweede worden verschillende toepassingen gegeven van het grotere werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrapen da's het principe! De machine schraapt de bovenste laag van het wegdek af en laat daarmee een ruw oppervlak achter. Deze 'ruwte' waarborgt een goede hechting van het nieuw aan te brengen asfalt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De asfaltfrees heeft aan de onderkant een groot aantal stalen beitels die in het asfalt geramd worden, waardoor de bovenste laag kapot gaat en afgeschraapt kan worden.
Omdat het kapot slaan rijdend gebeurt, krijg je op de plaats waar die beitels in het asfalt slaan, groeven in de onderlaag.

Ik kan nergens een plaatje vinden van die freesbeitels, maar heb op de open dag van de aanleg van knooppunt Hintham vol verwondering staan kijken naar de onderkant van zo'n ding.