Natuurlijk is het merendeel van de mensen, zelfs verwende Nederlanders daartoe in staat. Alle luxe die we zo gewend zijn dat we ze voor vanzelfsprekend aannemen (dagelijks douchen, stromend water, verwarming, televisie, internet, auto's ) mis je voornamelijk wanneer ze er wel zijn en je er niet BIJ kunt komen of er om andere redenen geen gebruik van kunt maken. Maar wanneer al die dingen er ook werkelijk niet meer zijn, wanneer ze gewoon echt niet meer voor handen zijn, en er hele wat belangrijkere prioriteiten (eindelijk !) gesteld moeten worden dan 'zit mijn haar wel goed en zie ik er wel lekker uit en heb ik wel een stoere auto en is er wel genoeg bier in huis ?' kunnen we verrassend makkelijk zonder. Ook voor langere tijd.
Teevee kijken bijvoorbeeld mis je helemaal niet als er niks meer op is. Uiterlijkheden wordt volslagen onbelangrijk als je je maag moet vullen. Zelfs een groot deel van de discussies die we hier voeren zal volledig zijn waarde verliezen wanneer het om overleven gaat. Zelfs op de sociale rolverdeling zal het een enorme impact hebben. En de natuur krijgt weer een kans de zwakkeren er uit te filteren en de beter aangepasten te laten overleven.
Alleen die 45 graden, daar moet je wel een beetje op gebouwd zijn, al went het wel snel in de praktijk. Doe mij maar liever een tentenkamp op eigen grondgebied dan ; ik denk dat ik dat heel lang ga volhouden.