Zoude wij nederlanders kunnen overleven op een tentenkamp.?

wij nederlanders zijn maar verwent, ik zie net grote tentenkampen op de televisie, en ik denk serieus als wij oorlogs gebied hadden hier, wij niet zouden overleven in tenten kampen. 45 graden en amper water en geen winkels afhankelijk van wat vliegtuigen uit de lucht laten vallen.
zoude we dat kunnen?????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Naast dat ik er van overtuigd ben dat ook de gemiddelde Nederlander kan overleven in een tentenkamp onder de genoemde omstandigheden, weet ik ook bijna zeker dat het heel heilzaam zal zijn voor een heleboel mensen.
Het is volgens mij namelijk zo dat in zulke omstandigheden als je schetst er heel andere eisen worden gesteld en dus ook heel andere mensen een belangrijke rol gaan spelen. Alles wordt als het ware opgeschud. Het komt niet meer aan op wie je bent of hoeveel geld je hebt maar op wat je onder die omstandigheden voor elkaar kunt krijgen.
We kunnen het dus echt wel alleen andere mensen dan nu de hoofdrol spelen zullen dat dan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat het wel zou kunnen, hoor. Hoge nood verandert de behoeften van mensen erg sterk. Bij hoge nood heb je geen behoefte aan een internetverbinding en een kopje espresso. Onderdak en eten en drinken wordt dan ineens heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige misschien niet, maar het merendeel zal denk ik in oorlogsituatie direct overschakelen op overlevingsmodus. Deze zit in alle mensen over de hele wereld dus ook bij ons. Alleen al het wel eerst even wennen zijn. In het begin zal er wel chaos zijn omdat niemand deze situatie zou verwachten, na een tijdje zullen de mensen ermee leren leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het een kwestie is van overleven zijn ook wij heel goed in staat om ons aan te passen naar het leven in een tentenkamp/vluchtelingenkamp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het toch wel, nood breekt wetten. De mens kent een zeer sterke overlevingsdrang, daar zullen we meteen op overschakelen wanneer het vereist wordt. Er zijn vele voorbeelden hiervan op de wereld. De slachtoffers van de vele tornado's in Amerika bijvoorbeeld.

De mens is sterker dan je denkt, al lijkt het niet zo met al die luxe om ons heen. Maar ik geloof zeker dat we sneller kunnen overschakelen op de overleving-modus dan we denken, zelfs Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Honderduizenden Nederlanders nemen elk jaar weer de proef op de som.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, de camping overleven ze ook. Toch ook een beetje afzien. Dus +1.
ik zou het kunnen proberen, maar zou het echt heel erg moeilijk krijgen. Maar nood breekt wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het merendeel van de mensen, zelfs verwende Nederlanders daartoe in staat. Alle luxe die we zo gewend zijn dat we ze voor vanzelfsprekend aannemen (dagelijks douchen, stromend water, verwarming, televisie, internet, auto's ) mis je voornamelijk wanneer ze er wel zijn en je er niet BIJ kunt komen of er om andere redenen geen gebruik van kunt maken. Maar wanneer al die dingen er ook werkelijk niet meer zijn, wanneer ze gewoon echt niet meer voor handen zijn, en er hele wat belangrijkere prioriteiten (eindelijk !) gesteld moeten worden dan 'zit mijn haar wel goed en zie ik er wel lekker uit en heb ik wel een stoere auto en is er wel genoeg bier in huis ?' kunnen we verrassend makkelijk zonder. Ook voor langere tijd.

Teevee kijken bijvoorbeeld mis je helemaal niet als er niks meer op is. Uiterlijkheden wordt volslagen onbelangrijk als je je maag moet vullen. Zelfs een groot deel van de discussies die we hier voeren zal volledig zijn waarde verliezen wanneer het om overleven gaat. Zelfs op de sociale rolverdeling zal het een enorme impact hebben. En de natuur krijgt weer een kans de zwakkeren er uit te filteren en de beter aangepasten te laten overleven.

Alleen die 45 graden, daar moet je wel een beetje op gebouwd zijn, al went het wel snel in de praktijk. Doe mij maar liever een tentenkamp op eigen grondgebied dan ; ik denk dat ik dat heel lang ga volhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen, iedereen zou als verwoed aan het timmeren slaan, opbouwen, hubo's leeghalen. De ondernemende nederlander "luctat" alhoewel je een grote massa zult hebben die lekker in hun tentje zullen zeulen en de overheid met de vinger wijzen.