Mag een energiemaatschappij je zomaar een eindafrekening sturen op geschat verbruik omdat ze je niet konden bereiken voor een meteropname?

Toegevoegd na 2 uur:
Voor allle duidelijkheid: voor energie zijn ze geweest maar diezelfde man had het gas moeten meten.. dat heeft hij verzuimd en men heeft gepoogd een nieuwe afspraak te maken maar ik was met vakantie en dus onbereikbaar.. nu is de gasstand dus geschat en belachelijk hoog...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van Eneco (mijn leverancier) kwam ik dit nog tegen: U kunt de juiste standen tot drie maanden na het ontvangen van de jaar- of eindnota alsnog aan ons doorgeven. U kunt dit doen via ons reactieformulier. Is de afwijking ten opzichte van de foutieve meterstanden meer dan 10%, dan ontvangt u van ons een correctienota. Na drie maanden wordt uw correctie bij de eerstkomende jaarnota verrekend. Wellicht de moeite waard om even te bellen met je leverancier maandag om te vragen wat er nog mogelijk is. Want ik zou niet weten of het wettelijk bepaald is.

Het beste antwoord

Ik spreek uit ervaring, ja dat mag. Ze doen een schatting op basis van verbruik in het verleden. Mocht deze schatting te hoog uitvallen wordt het uiteraard het jaar erop naar beneden bijgesteld, dit geld andersom ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een eindafrekekening is er geen 'jaar erop'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan een eindafrekening wordt een nieuw vast maandbedrag gekoppeld. Is mijn eindafrekening van het afgelopen jaar hoger dan het jaar ervoor, dan gaat mijn maandbedrag omhoog. Als dit geschatte (in dit geval) maandbedrag achteraf te hoog blijkt, wordt het 't jaar erop weer naar beneden bijgesteld. Dat is wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verwart een eindafrekening met een jaarafrekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
congoleo schreef dat ze een jaarafrekening bedoelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat lees ik nu ook. Niet erg handig ...

Andere antwoorden (5)

ja dat mag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mogen ze.

Als er op de eindafrekening maar wel staat dat het om een schatting gaat.

Maar je kunt nog gewoon je meterstand doorgeven waarna je een gecorrigeerde eindafrekening krijgt.

Geen probleem toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat mag. Als het goed is had je bericht gehad van ze met het verzoek of je standen wilde doorgeven. Heb je niet gedaan klaarblijkelijk.

Toegevoegd na 5 uur:
en maar goed ook dat dat mag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mogen ze. Ik begrijp niet dat de meeste mensen daar zo makkelijk mee om gaan. het is gewoon een product dat je koop en dus voor moet betalen. Stel je voor dat het benzine of diesel was die in een leiding naar je huis gelopen kwam. Dan zouden we er heel wat voorzichtiger mee om gaan.
Je kunt tegenwoordig zo snel en eenvoudig je meterstanden doorgeven via internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ze vinden dat ze dat mogen... als je je standen niet doorgeeft, schatten ze je verbruik aan de hand van voorgaande jaren...
als ze daardoor je maandelijkse voorschotten verhogen, kun je daar wel tegen in protest gaan...